Friday, October 12, 2012

faedah bebaik pada anggota

Faedah buat baik dengan anggota badan


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
TAHUKAH anda, ada suatu amalan yang boleh mendatangkan kebaikan dan keburukan? Rasulullah SAW bersabda, sesuatu yang paling cepat mendatangkan kebaikan adalah balasan (pahala) orang yang berbuat kebaikan dan menghubungkan tali silaturahim, sedangkan yang paling cepat mendatangkan keburukan ialah balasan (seksaan) bagi orang yang berbuat jahat dan yang memutuskan tali persaudaraan” (Hadis riwayat Ibnu Majah).
Dalam hadis lain, Baginda bersabda: “Siapa yang ingin rezekinya diperluas dan umurnya panjang maka hendaknya ia bersilaturahim.” (Hadis riwayat Bukhari).

Pembaca budiman, sebelum kita hendak menghubungkan silaturahim dengan orang lain iaitu keluarga terdekat atau teman taulan, tanya diri kita dulu sudahkah kita bersilaturahim dengan diri kita sendiri?

Kalaulah kita boleh berlaku baik dengan anggota badan, barulah kita boleh dan lebih senang berinteraksi dengan orang yang di luar kita.

Silaturahim dengan anggota badan yang penulis maksudkan ialah berbuat baik dengan muka, mata, hidung, mulut, telinga, rambut, tangan, dan kaki kita.

Mengapa seseorang tidak dapat menghormati orang lain? Jawapannya, kita sendiri tidak menghormati anggota badan kita.

Dalam erti kata lain, kalau kita tidak pandai bersilaturahim dengan anggota kita, mana mungkin kita boleh menyambung silaturahim dengan orang lain.

Silaturahim ertinya menjalin kasih sayang atau memberikan perhatian sepenuh hati. Salah satu buktinya adalah dengan bersalaman di mana tangan kita menyentuh tangan sahabat kita (tentu saja yang mahram).

Maka, perhatikan diri anda, Allah memberikan sehari lima kali untuk kita bersilaturahim dengan wajah, mata, hidung, mulut, tangan, kepala, rambut, telinga dan kaki kita dengan cara berwuduk.

Maka, jika kita ingin panjang umur dan luas rezeki, bersungguh-sungguh ketika berwuduk. Contohnya, ketika sedang mencuci kaki, perhatikanlah kaki kita, fokus kepadanya, sapulah dan usaplah dengan tenang dan sepenuh hati.

Jika begitu, wajar hidup kita tidak bahagia, kurang sihat, rezeki tidak lancar dan kurang berkat. Yang dekat tidak diberi perhatian, apatah lagi yang jauh.

Layanilah anggota badan kita tadi dengan penuh santun dan penuh penghormatan. Kadang kala, jika kita ditimpa penyakit seperti sakit perut, sepatutnya kita minta maaf pada perut.

Letakkan tangan ke atas perut sambil berkata, “Wahai perut aku minta maaf kerana aku makan makanan yang tidak sihat atau kerana makan terlalu banyak yang membuatkan engkau sakit”.

Kepada yang terkena penyakit kencing manis juga patut minta maaf pada seluruh badan kerana kita tidak menjaga makan, tidak bersenam sehingga menyebabkan kaki terpaksa kena potong atau menderita lama di hospital.

Begitulah dengan pelbagai pelanggaran sikap dan tabiat kita lakukan sehingga membuatkan anggota badan kita menderita. Tunjukkanlah rasa tanggungjawab pada anggota badan kita sebagai amanah.

Insya-Allah, ada kemungkinan kita berpotensi untuk menghormati dan mengutamakan orang di sekeliling kita. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment