Sunday, April 14, 2013

menyamar wanita jd doktor

Lelaki menyamar doktor wanita

Soh Hock Seng menunjukkan gambar suspek seorang lelaki menyamar sebagai doktor perempuan di Melaka, semalam.
MELAKA 13 April - Taktik seorang lelaki yang menyamar sebagai doktor wanita untuk bekerja di sebuah klinik swasta terbongkar dalam serbuan di premis berkenaan di Batu Berendam di sini Khamis lalu.
Ketika ditahan, suspek berusia 26 tahun, berasal dari Sabah serta menggunakan nama Doktor Ika itu sedang bertugas sebagai doktor sambilan di klinik berkenaan.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Melaka, Supritendan Soh Hock Sing berkata, siasatan mendapati suspek menggunakan Perakuan Amalan Tahunan palsu yang kononnya dikeluarkan Majlis Perubatan Malaysia bagi memohon pekerjaan di klinik itu.
Katanya, suspek juga didapati menggunakan cop palsu tertera namanya sebagai doktor bertauliah pada dokumen rawatan dan sijil sakit yang dikeluarkannya.
"Suspek memulakan pekerjaannya di klinik berkenaan sejak awal tahun ini antara pukul 6 petang hingga 10 malam dengan bayaran RM45 sejam.
"Siasatan awal mendapati suspek pernah menjalani kursus kejururawatan di sebuah kolej jururawat di Selangor. Dia juga pernah mengikuti kursus pengajian kejuruteraan di sebuah universiti di Johor namun tidak menamatkan kedua-dua pengajiannya," katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Melaka (IPK), Bukit Beruang di sini hari ini.
Hock Sing memberitahu, siasatan pihaknya turut mendapati suspek pernah menyamar sebagai doktor di Perak dan Pahang serta bertugas sebagai doktor sambilan di lima buah klinik swasta di negeri ini termasuk di Sungai Udang dan Melaka Baru di sini.
Katanya, pihaknya melakukan siasatan setelah menerima laporan daripada klinik berkenaan Isnin lalu.
"Klinik itu mula mengesyaki identiti lelaki berkenaan selepas menerima aduan daripada isteri kepada salah seorang pesakit.
"Setelah tertangkap barulah pihak klinik mengetahui tentang penipuan yang dilakukan," katanya yang memberitahu, kes disiasat mengikut Seksyen 419 Kanun Keseksaan kerana menipu dengan menyamar.

No comments:

Post a Comment