Saturday, April 13, 2013

tipu cara pishing

Enam penipu masuk perangkap


MOHD. RODWAN menunjukkan sebahagian peralatan yang dirampas daripada enam individu pada sidang akhbar di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Niat jahat seorang wanita tempatan yang bersekongkol dengan lima lelaki Nigeria untuk mencuri wang RM5,000 milik seorang pelajar terbongkar apabila kesemuanya diberkas Rabu lalu.
Timbalan Pengarah II (Operasi/Risikan), Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Mohd. Rodwan Mohd. Yusuf berkata, penangkapan kesemua suspek berusia antara 25 hingga 35 tahun tersebut dibuat selepas pihaknya menerima satu laporan daripada seorang pelajar wanita yang mendakwa ditipu menerusi kaedah pishing.
Pishing ialah penipuan dengan menggunakan pautan ke laman sesawang palsu sesebuah bank. Ia dihantar secara rambang ke e-mel dan orang ramai selalunya akan ditipu selepas mengemas kini akaun masing-masing melalui pautan itu.
Menurut Mohd. Rodwan, mangsa yang merupakan penuntut universiti tempatan berusia 27 tahun terpedaya dengan modus operandi sedemikian sehari sebelum tangkapan dilakukan.

No comments:

Post a Comment