Sunday, June 9, 2013

pukau mat afrika

Jerat cinta siber awang hitam
Wartawan Sinar Harian
8 April 2013
Jerat cinta siber awang hitam
Antara barang rampasan polis yang dibuat selepas Chan membuat laporan polis memaklumkan kejadian yang menimpanya
Jerat cinta siber awang hitam
Syed Ismail melihat barang rampasan selepas tujuk suspek yang terlibat dalam kes penipuan Chan diberkas.
Jerat cinta siber awang hitam
Antara barang rampasan polis yang dibuat selepas Chan membuat laporan polis memaklumkan kejadian yang menimpanya.
“Oh bidadariku... aku bersyukur kepada tuhan kerana kamu hadir dalam hidup ku. Aku tidak dapat berhenti daripada terus mencintai mu. Kamu sebahagian daripada hidup ku.” Begitulah terjemahan kata-kata manis seorang lelaki kepada Chan, 35, yang tinggal di Hong Kong.

Lelaki itu dikenalinya di sebuah laman sosial, khas untuk mencari jodoh. Dalam perkenalan mereka itu, teman lelakinya mengaku berasal dari Malaysia.

Perhubungan cinta mereka terjalin dalam tempoh kurang setahun. Dalam tempoh itu, mereka tidak pernah bertemu. Semua itu tidak menjadi halangan buat mereka kerana melalui perbualan telefon, perhubu- ngan mereka bertambah erat.

Chan sudah menganggap teman lelakinya itu juga sebagai nyawanya sendiri. Apa sahaja yang diminta oleh teman lelakinya akan diutamakan.

Sepanjang percintaan maya itu, Chan sudah enam kali memasukkan wang ke dalam akaun teman lelakinya. Alasannya adalah untuk membantu ibu sakit, ingin membeli kereta buat masa hadapan dan belanja perkahwinan. Semuanya berjumlah hampir RM200,000.

Akhirnya Chan menyedari bahawa segala impiannya untuk membina mahligai bahagia bersama teman lelakinya itu hanya sebuah mimpi. Selepas sejumlah wang dimasukkan dan janji manis lelaki itu untuk bertemunya, lelaki hidung belang itu terus menghilangkan diri.

Chan berusaha datang ke negara ini dan terus membuat laporan polis. Hasil pantas Polis Diraja Malaysia, tujuh lelaki warga Afrika diberkas di sebuah rumah di Bukit Beruang, Melaka.

Kisah love scam

Kisah percintaan maya Chan merupakan sebahagian daripada yang pernah menjadi mangsa. Semuanya bermula daripada perkenalan singkat di sebuah laman sosial. Begitu mudah mereka tertipu dan menjadi mangsa. Minggu ini Modus Operandi akan mengupas isu jerat cinta internet atau love scam.

Bersama Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan pada sidang medianya baru-baru ini dalam memperjelaskan jenayah love scam.

Sindiket love scam:

Sindiket antarabangsa ini menjadikan negara kita sebagai tempat operasi. Sindiket ini terdiri daripada ahli warga Afrika. Biasanya ahli sindiket akan menyewa sebuah rumah untuk dijadikan markas operasi. Berikut merupakan cara kumpulan ini beroperasi:

Modus operandi:
1. Suspek menggunakan identiti palsu.
2. Menggunakan laman sosial untuk menjerat mangsanya.
3. Memperdayakan mangsa dengan janji cinta yang tidak wujud.
4. Meminta mangsa memasukkan sejumlah wang kepadanya.
5. Menggunakan beberapa akaun milik rakyat tempatan.
6. Menghilangkan diri selepas mendapat sejumlah wang.
7. Biasanya percintaan terjalin dalam tempoh yang lama.


Mangsa:
Terdiri daripada mereka yang berumur dalam lingkungan 30 hingga 50 tahun. Biasanya mangsa ialah individu yang tinggal di luar negara, dalam kata lain bukan warga tempatan.
• Wanita belum berkahwin
• Lelaki belum berkahwin
• Wanita lanjut usia
• Lelaki lanjut usia

Nasihat polis
• Pengguna internet perlu tahu bahawa terdapat akaun lama sosial yang menggunakan identiti palsu di ruang internet.
• Jangan memberikan butir peribadi atau maklumat akaun kepada kenalan baru di internet.
• Jangan mudah bersimpati dengan orang yang baru dikenali di internet.
•  Sebelum membuat apa-apa transaksi perbankan, pengguna haruslah membuat pengesahan lanjut bagi mengesahkan individu yang mereka berurusan.
• Bagi pemilik akaun bank tempatan, jangan sesekali memberi pinjam akaun bank anda kepada mana-mana pihak yang tidak dikenali atau baru dikenali. Polis tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas pemilik akaun bank yang didapati akaunnya digunakan oleh pihak sindiket.

Cara perlaksanaan sindiket:
1. Mempunyai buku skrip khas di mana suspek akan membacanya semasa menghubungi mangsa.
2. Skrip tersebut memuji kecantikan dan kekuatan cinta mereka bagi memperdayakan mangsa.
3. Ada ketikanya setelah lama berkenalan, suspek akan meminta pertolongan mangsa supaya membantunya dari segi kewangan ekoran masalah yang dihadapi.
4. Berjanji dengan mangsa akan berkahwin selepas masalah selesai.
5. Pengeluaran wang daripada akaun milik tempatan akan dilakukan secara berperingkat.
6. Jika pengeluaran yang banyak, mereka akan mengeluarkan wang di kaunter bank.

No comments:

Post a Comment