Sunday, July 1, 2012

kahwin hendak dijadikan keldai

ARKIB : 29/06/2012
Share on facebook Share on twitter Share on email Share on print More Sharing Services 3
Kahwin warga tempatan untuk dijadikan keldai dadah

IPOH 28 Jun - Jika sebelum ini laman sosial dijadikan medium untuk merekrut wanita tempatan menjadi keldai dadah, sindiket antarabangsa didalangi warga Afrika kini dikesan menggunakan taktik baru iaitu dengan mengahwini mereka.

Wanita yang dikahwini itu kemudiannya akan dipaksa menjadi orang tengah dan 'memancing' gadis-gadis muda untuk dijadikan keldai dadah.

Pegawai Turus Bahagian PerlucutHakkan Harta, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak, Deputi Supritendan Zaitun Mohd. Nusi berkata, mangsa kebanyakannya terperangkap dan terpaksa berkahwin dengan lelaki Afrika selepas disogok dengan pelbagai barangan mewah ketika mula berkenalan.

"Taktik baru ini mungkin digunakan selepas cara lama iaitu memerangkap wanita dan gadis tempatan menerusi laman sosial seperti Facebook kurang berkesan akibat pendedahan meluas media," katanya.

Beliau berkata demikian semasa menjadi panel Forum Antara Agensi bertajuk Peranan Dalam Menangani Isu Keldai Dadah sempena Program Wanita Anti Jenayah (Waja) di Dewan Sri Iskandar, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Perak di sini hari ini.

Turut menjadi panel pada forum berkenaan, Ketua Unit Pengesanan dan Pengawasan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Perak, Mohamad Nor Ngadimin dan Penolong Setiausaha Bahagian Kaunselor, Kementerian Luar Negeri, Ahmad Fuad Mohd. Norzin.

Ahmad Fuad berkata, sehingga Mac lalu, Kementerian Luar Negeri mengenal pasti seramai 902 warga negara ini ditahan di luar negara berkaitan kes dadah.

Menurut beliau, sebanyak 20 peratus daripada jumlah tersebut terdiri daripada golongan wanita dan rata-ratanya diklasifikasikan sebagai kes keldai dadah.

"Berbeza dengan tahanan lelaki yang biasanya maklum dengan kegiatan pengedaran dadah yang dilakukan, kebanyakan kes tahanan wanita di luar negara adalah mangsa yang diperangkap sindiket antarabangsa didalangi lelaki Afrika dan Iran," katanya.

No comments:

Post a Comment