Saturday, January 28, 2012

bom tersangkut dalam pukat

Bawa bom balik rumah
Oleh Arifin Salleh
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

ALOR GAJAH: Seorang lelaki yang menjala ikan di Jambatan Gangsa, Lebuhraya Sungai Udang-Paya Rumput-Ayer Keroh (SPA) di sini, tidak menduga objek tersangkut pada jalanya ialah bom mortar, malam kelmarin.

Difahamkan bungkusan plastik hitam mengandungi bom mortar sebesar tangan orang dewasa dengan berat lebih sekilogram itu tersangkut pada jaring penjala berkenaan kira-kira jam 7 petang.


Shamsul Kass, 39, berkata, dia menjala di tebing Sungai Gangsa ditemani tiga rakan tidak menduga plastik sampah yang tersangkut pada jalanya dan agak berat, berisi sebutir bom.

“Kami teruja untuk mengetahui kandungan bungkusan plastik itu lalu membukanya dan terperanjat melihat objek berkilat yang selepas diamati ialah bom mortar.


“Kami membawa balik bom itu ke rumah seorang rakan di Gangsa dengan motosikal dan selepas berbincang, kami meletakkan bom itu di tempat asal sebelum membuat laporan di Balai Polis Durian Tunggal jam 11 malam,” katanya.


Menurut Shamsul, dia yang bekerja sendiri sering menjala ikan dan udang di sungai itu setiap hari dan kejadian itu pertama kali dialaminya.

“Saya bimbang jika bom berkenaan masih berfungsi meletup, apatah lagi dengan kedudukannya di bawah jambatan yang menjadi laluan utama pengguna lebuh raya di sini,” katanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superitendan Umar Ali Saifuddin Shaharudin mengesahkan menerima laporan penemuan bom motar berkenaa.

“Sepasukan anggota Unit Pemusnah Bom dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri bergegas ke tempat kejadian untuk melakukan siasatan.


“Bom mortar itu digunakan untuk latihan dan kami mengambil langkah keselamatan sebelum dimusnahkan,” katanya.

No comments:

Post a Comment