Monday, January 2, 2012

pengantin dipaksa melacur

Pengantin dipaksa jadi pelacur


2012/01/02

SAHAR (tengah) bercakap dengan Menteri Hal Ehwal Wanita Afghanistan, Husn Banu Ghazanfar (kanan) ketika menerima rawatan di sebuah hospital  di Kabul semalam.
SAHAR (tengah) bercakap dengan Menteri Hal Ehwal Wanita Afghanistan, Husn Banu Ghazanfar (kanan) ketika menerima rawatan di sebuah hospital di Kabul semalam.
Polis selamatkan Sahar Gul selepas jiran dengar jeritan meminta tolong

KABUL: Seorang remaja berusia 15 tahun diseksa dengan teruk selain dikunci di dalam tandas oleh keluarga suaminya beberapa bulan lalu selepas enggan menjadi pelacur, kata pihak berkuasa semalam.

Sahar Gul berada dalam keadaan kritikal ketika diselamatkan daripada sebuah rumah di wilayah utara Baghlan minggu lalu, selepas jiran melaporkan mendengar tangisan Sahar yang merintih kesakitan.
Polis Baghlan berkata, keluarga mentua Sahar mencabut kuku dan rambutnya serta menguncinya di bilik air bawah tanah yang gelap kira-kira lima bulan, tanpa memberi makanan dan air yang mencukupi.
“Keluarga suaminya turut menderanya dengan mencucuh api rokok dan menggunakan playar untuk merobek dagingnya.

“Mangsa berkahwin tujuh bulan lalu dan berasal dari wilayah Badakhshan. Keluarga mentua cuba memaksanya melacur untuk mendapatkan wang,” kata Ketua Hal Ehwal Wanita di Baghland Rahima Zarifi kepada Reuters.

Walaupun sukar bercakap, Gul berupaya memberitahu media mengenai pengalaman ngeri yang dilaluinya selama dikurung keluarga mentua.

“Selama beberapa bulan saya dikurung dalam tandas oleh keluarga mentua terutama ibu mentua saya,” katanya.
Gul ditemui dengan keadaan tubuhnya dipenuhi parut dan lebam manakala sebelah mata masih bengkak dan tertutup enam hari selepas diselamatkan.

Menurut doktor, mangsa dirawat di sebuah hospital kerajaan di sini, namun dia mungkin terpaksa dihantar ke India.

“Ini adalah satu daripada kes terburuk keganasan yang berlaku ke atas wanita Afghan.

“Penjenayah perlu dihukum supaya yang lain dapat belajar daripada kesilapan,” kata Menteri kesihatan Suraya Dalil kepada media selepas melawat Gul bersama menteri hal ehwal wanita.

Seorang pegawai polis kanan di Baghlan Mohammad Zia, yang membantu menyelamatkan gadis itu berkata ibu mentua dan kakak iparnya sudah ditahan bagaimanapun suami dan bapa mentuanya melarikan diri.

“Kami sudah melancarka usaha untuk menangkap suami dan pihak lain yang terbabit,” kata Zia. – Reuters/Agensi.
Komen Anda
Nama :
Emel :
Komen :
 
Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

juhaidee
salam.... ehm .. tu la... kalau nak bagi khawin pun tengok lah orang dulu... keluarga... jangan hanya ibubapa nak lepaskan tanggungjawab bagi khawin awal...
shenoy
usia 15 tahun sepatutnya mc sekolah.inilah akibatnya klu ibubapa mengizinkan perkhwinan dibawah umur.
fathiah
astaqfiruAllah..hanya manusia yang behati binatang yg sanggup memperlakukan wanita yg sudah bergelar isterinya begini.. yang ada isteri,dera isteri..yg ada menantu,snggup khianati menantu.. yang tak der isteri dan menantu, menagih nak ada.. inilah manusia yg tak pernah bersyukur... semoga rakyat Malaysia di bawah rahmatNya..
Abd Karim Jaafar
Kata negara Islam tetapi perangai macam syaitan, pelik keadaan macam nie berlaku di zaman yg serba moden nie.. patut lah Allah menurunkan bencana di negara yg tidak mengamalkan undang2 Islam ni.. Seluruh keluarga yg terlibat patut di heret kemuka pengadilan.
Ab Rahman Mahmood
Bukti bahawa syaitan terdiri daripada jin dan manusia. Kalau berlaku kes tersebut semasa Taliban berkuasa sudah tentu celaan akan berlaku riuh rendah hingga memecahkan segala periok belanga dan pinggan mangkut dipelusuk dunia.
Nur ain
Kenapa masih ada perbuatan yang tidak bertamadun dan sama seperti zaman jahiliah. Kejamnya manusia di sana.....
Runji Hamid
Kejam sangat. Satu keluarga yg sangat kejam.
iskandar aiman
Mmg zalim.sanggup buat macam tu kat istri sndiri.
aimeeduden
kejam betol keluarga ni.
olie Rmd
hanya sifat kebinatangan sahaja yg melakukn sedemikian rupa dan penjenayah harus dihukum dgn setimpalnya...
mustizah
Salam,
Sebaiknya mereka yang terlibat direjam dengan batu sampai mati. Sebelum tu harus juga dibalas perbuatan mereka iaitu mencabut kuku mereka dan mencucuh api rokok ke badan mereka dan menggunakan playar untuk merobek daging mereka. Apa rasanya. OREN??

Tunjuk gambar mereka yang terlibat besar-besar di kawasan terbuka supaya orang ramai tahu dan kenal siapa mereka ini...
Dalam kumpulan manusia ada yang bersifat binatang!

No comments:

Post a Comment