Friday, September 28, 2012

pensyarah pun tertipu dgn gores dan menang

Skim gores dan menang: Pensyarah universiti antara masuk perangkap
Wartawan Sinar Harian
28 September 2012
Pensyarah universiti antara masuk perangkap
Hock Sing bersama Asisten Superintendan Dzulkhairi Moktar dan Inspektor Sabri Nasir menunjukkan barangan yang dirampas dari sindiket penipuan cabutan bertuah.
BUKIT  BERUANG -  Pensyarah  universiti antara yang menjadi mangsa sindiket penipuan cabutan bertuah 'gores dan menang' di negeri ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) negeri, Superintendan Soh Hock Sing berkata, sindiket yang mula melakukan kegiatan itu sejak Ogos lalu menyasarkan kawasan tumpuan pelancong termasuk pasar raya sekitar bandar ini, selain universiti.

Menurutnya, hasil risikan dan kerjasama orang ramai, JSJK negeri melakukan serbuan di empat premis di Taman Melaka Raya dan di Jalan Munshi Abdullah, dekat sini, kira-kira 9.30 pagi kelmarin.

“Seramai enam suspek iaitu lima lelaki dan seorang perempuan berusia antara 19 hingga 30 tahun ditahan. Mereka berasal dari Selangor, Perak dan Melaka, serta dua daripada mereka positif dadah.

“Perniagaan yang dijalankan di atas sebuah syarikat tidak berdaftar ini menawarkan hadiah lumayan seperti barangan elektronik yang sebenarnya harganya jauh lebih rendah," katanya kepada pemberita pada sidang media di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) negeri, di sini, semalam.

Hock Sing berkata, serbuan berkenaan melibatkan rampasan bara-ngan bernilai RM105,000.

Katanya, antara yang dirampas adalah 16 penapis air, selain Kenko Water System (9 unit), tilam jade (lima unit), Kochima Elektric Technology Of Japan (13 unit), Digital Sound System (satu unit) dan Nano Digital Stove (empat unit).

"Sindiket berkenaan memperdayakan mangsa dengan meminta menggores tiket yang memerlukan mereka membayar sehingga RM6,200 atau tidak mendapat apa-apa," katanya.

Menurutnya, ketika serbuan sebahagian besar suspek sedang tidur dan mereka berpengalaman seawal tiga bulan hingga dua tahun.

Beliau berkata, siasatan dijalankan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

1 comment: