Saturday, May 26, 2012

kat arab pun seksi

Kempen bantah pakai seksi di UAE

Seorang pelancong asing yang memakai bikini berdiri berhampiran sepasang rakyat tempatan yang berpurdah di sebuah pantai di Dubai, pada 21 Mei lalu. - AFP
ABU DHABI 25 Mei - Dua wanita tempatan mencetuskan fenomena tersendiri apabila mewujudkan kempen secara dalam talian bagi menentang wanita berpakaian seksi di khalayak awam di Emiriyah Arab Bersatu (UAE).
Hanan al-Rayyes dan Asma al-Muheiri berkata, mereka melancarkan 'kempen kod berpakaian UAE' bagi menyemarakkan rasa hormat kepada budaya tempatan di kalangan orang luar dan meningkatkan kesedaran mengenai apa yang dimahukan penduduk di sini mengenai sikap serta etika berpakaian.
Dua wanita itu tidak bersetuju seandainya penduduk yang berasal dari negara Barat dan berjuta-juta pelancong yang mengunjungi UAE setiap tahun berpakaian terdedah serta bercium di khalayak awam, yang bertentangan dengan budaya dan ajaran Islam.
"Saya pernah melihat ada wanita di kompleks membeli-belah memakai seluar pendek dan dia kelihatan sangat tidak sopan," kata Asma dan Hanan yang melancarkan kempen tersebut dalam laman Twitter, bulan lalu.
Menurut mereka, papan notis di pintu masuk ke kompleks di negara ini biasanya memberi amaran kepada pelawat agar berpakaian sopan, namun garis panduan tersebut sering diabaikan.
Asma berkata, beliau pernah melaporkan mengenai sikap seorang wanita yang berpakaian seksi kepada pihak pengurusan kompleks, namun jawapan yang diberi mendukacitakan.
Kecewa dengan keadaan itu, beliau menyatakannya dalam laman Twitter miliknya dan ramai menyatakan sokongan agar sesuatu dilakukan.
Bagi Asma dan penyokongnya, orang luar yang datang ke UAE patut menghormati budaya tempatan dan sekiranya mereka gagal melakukannya, mereka patut didenda.
Laman #UAEdresscode yang dibangunkan Asma menerima pelbagai reaksi, ada yang menyokong dan ada juga sebaliknya. - AFP

No comments:

Post a Comment