Monday, May 21, 2012

sawa 7 meter

Sawa 7 meter kantoi
MOHD RIDZUAN ABU HASSAN
20 Mei 2012
Sawa 7 meter kantoi
Anggota JPAM Maran menunjukkan ular sawa batik sepanjang 7 meter dengan berat 85 kilogram yang berjaya ditangkap, kelmarin.
MARAN - Kalaulah tidak kerana Rahim Johari, 28, entah berapa ekor lembu akan jadi mangsa ular sawa batik sepanjang 7 meter (23 kaki) dengan berat 85 kilogram yang dilihatnya di Kampung Baru Pertanian, di sini, malam kelmarin.

“Seumur hidup, tak pernah saya tengok ular sebesar dan sepanjang itu,” kata Rahim yang masih dengan wajah terkejut ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, ketika ­terserempak dengan ular itu, sang sawa sedang menyusur masuk ke sebuah kandang lembu.Saya segera hubungi JPAM (Jabatan Pertahanan Awam Malaysia). Kalau tidak, tentu ada lembu yang sudah kena baham,” katanya.

Sementara itu, Pegawai JPAM Daerah Maran, Sa’abar Mat Amid berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung penemuan ular sawa itu pada jam 9.30 malam dan lima anggota termasuk seorang pegawai bergegas ke lokasi dilaporkan.

“Anggota kita cuba menangkap ular sawa itu ketika ia sedang cuba membaham seekor anak lembu,” katanya.

Bagaimanapun kata Sa’abar, kecekapan anggota JPAM akhirnya berjaya memerangkap sang sawa itu tanpa sebarang kecederaan.

“Keprihatinan ditunjukkan individu berkenaan amat kita hargai kerana berjaya mengelak daripada berlaku sesuatu yang lebih buruk dan merugikan,” katanya.

No comments:

Post a Comment