Thursday, December 15, 2011

nak sebat tanggal seluar

Ibu dakwa anak mangsa dera sekolah swasta
Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : December 15, 2011
Dera
PETALING JAYA – Seorang ibu mendakwa anaknya didera secara fizikal dan mental oleh tenaga pengajar sebuah sekolah swasta di ibu kota. Menurut ibu pelajar yang dikenali sebagai Choo, akibat terlalu tertekan didera anaknya terjun di tingkat satu bangunan sekolah berkenaan pada 21 Oktober yang lalu.

“Ketika kejadian guru itu sedang hubungi saya menggunakan telefon untuk memaklumkan bahawa anak saya menipu ketika peperiksaan,”katanya.
Katanya, akibat kejadian itu anaknya patah tangan selain mengalami kecederaan pada hatinya dan dirawat di unit rawatan rapi Hospital Kuala Lumpur (HKL).

“Selepas beberapa hari terlantar anak saya sedar dan menceritakan keadaan ketika belajar 40 hari di sekolah berkenaan.

“Anak saya turut menceritakan bagaimana dirinya pernah dibogelkan tiga kali gara-gara tidak membuat kerja sekolah malah dia mengakui disebat di punggung tanpa berseluar setiap kali melakukan kesalahan,”katanya pada sidang media di pejabat Biro Pengaduan Awam (BPA) Selangor semalam.

“Bila saya jumpa dan bertanya tentang kejadian, guru terbabit memaklumkan ianya adalah prosedur biasa untuk mendisiplinkan pelajar di situ dan dia juga langsung tidak minta maaf atas apa yang berlaku.

Difahamkan terdapat kira-kira 80 pelajar di situ turut dikenakan tindakan yang sama jsekiranya melanggar peraturan yang ditetapkan.
Tidak berpuas hati dengan penerangan diberikan beliau membuat laporan di Balai Polis Sentul.

Jelasnya hanya selepas laporan polis dibuat barulah pentadbiran sekolah tersebut menghubungi dan meminta maaf kepadanya.

“Apa yang kami dapat tahu selepas pemeriksaan dibuat, sekolah itu beroperasi dengan menggunakan lesen syarikat tetapi tiada kebenaran dan masih di dalam proses permohonan kebenaran dari pihak berkuasa,"katanya.

No comments:

Post a Comment