Tuesday, August 2, 2011

sindiket jual madu


Siapa kawal kanak-kanak ini?

ABDUL AZRI ABDUL LATIF
Kuala Lumpur


Beginilah keadaan seorang kanak-kanak yang terpaksa bekerja sehingga larut malam bagi menjual barangan dan meminta derma di sebuah stesen minyak di Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

AKHIR-akhir ini, hampir di seluruh negara saya dapat menemui remaja perempuan berusia lingkungan 13-16 tahun menjual madu dan meminta derma di stesen-stesen minyak.

Sehinggalah semalam, saya berjumpa salah seorang daripada mereka ini di stesen minyak Shell di kawasan Rehat Temerloh LPT menghala ke Kuala Lumpur.

Cuba bayangkan, pada jam 10.30 malam, remaja ini masih berusaha menjual madu kepada orang ramai dan meminta derma.

Di wajahnya kelihatan terlalu penat dan sedikit takut, mungkin takut untuk meminta derma atau mungkin takut pada pihak yang menyuruh mereka meminta derma dan menjual madu.

Di manakah letaknya kesedaran dan tanggungjawab sosial pihak berkenaan, menyuruh seorang remaja perempuan menjual madu pada jam 10.30 malam di malam 1 Ramadan? Persoalan yang patut kita renungkan:

* Adakah ini satu sindiket yang menggunakan remaja bawah umur untuk kepentingan sendiri?

* Andai benar pun ini adalah derma untuk rumah anak-anak yatim, kenapa anak-anak yatim itu yang dijadikan beban? Seolah-olah mereka dipersalahkan dengan keadaan mereka?

* Siapakah yang memantau keselamatan remaja-remaja perempuan itu?

* Kenapa remaja-remaja perempuan ini tidak diberikan hak untuk belajar bersama kawan-kawan yang lain?

Saya menyeru pihak berkenaan supaya tampil membela nasib anak-anak ini. Bersama-samalah kita membela nasib anak-anak Malaysia.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment