Friday, August 26, 2011

suruh masak nasi kena cincang

Balu lapan anak terharu terima pampasan suami sambut raya

Mohd. Zawawi Eilias (dua dari kanan) menyampaikan cek insurans berkelompok Rela kepada Che Zainun Che Nik di Besut, baru-baru ini.

BESUT 25 Ogos - Buat pertama kali, Che Zainun Cik Nik, 41, bakal menyambut Aidilfitri dengan status ibu tunggal ketika dia masih diselubungi kesedihan ekoran kematian suaminya, seorang tukang kayu dua bulan lalu.

Ibu kepada lapan anak yang masih dalam berpantang itu selepas bersalin dua minggu lalu, sebelum ini membayangkan tiada apa yang boleh dilakukannya untuk persiapan menyambut hari mulia tersebut.

Namun kunjungan Pegawai Rela Daerah, Mohd. Zawawi Eilias ke rumahnya di Kampung Bukit Puteri Dalam membawa khabar melegakan apabila dia menerima bayaran pampasan insurans berkelompok Rela semalam.

Dia begitu terharu menerima bayaran berjumlah RM22,000 setelah kehilangan suaminya seorang anggota Rela yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya.

Sebanyak RM20,000 dibayar sebagai insurans kemalangan, manakala RM2,000 pula sebagai bayaran khairat kematian suaminya yang menganggotai Rela sejak 17 tahun lalu.

Menurut Che Zainun, dengan pampasan itu, dia sekeluarga berasa lega kerana dapat digunakan untuk persiapan menyambut Aidilfitri.

"Syukurlah kerana suami saya menjadi anggota Rela dan dilindungi insurans, kalau tidak sukar saya nak menjaga lapan orang anak kerana saya tidak mempunyai sebarang pekerjaan.

"Nasib baiklah anak sulung saya ada juga bekerja sebagai pembantu di sebuah pusat hemodialisis di kampung itu yang dapat juga membantu untuk meringan beban adik-adik yang lain," ujarnya.

Dia berharap anak-anaknya nanti dapat menyertai Rela kerana pasukan itu memberikan banyak kemudahan di samping khidmat bakti kepada masyarakat.

Katanya, sepanjang suaminya menyertai Rela, dia sekeluarga berasa bangga kerana suaminya turut memberi sumbangan untuk menjaga keselamatan dan keharmonian dalam masyarakat.

No comments:

Post a Comment