Saturday, September 24, 2011

penoreh kaya


Penoreh sorok RM253,000
Oleh Shamsul Munir Safini
shamsulmunir@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
SELUDUP...Mohd Pudzi (tengah) menunjukkan wang seludup yang dirampas.
SELUDUP...Mohd Pudzi (tengah) menunjukkan wang seludup yang dirampas.

PADANG BESAR: Seorang lelaki warga Thailand memberi alasan mahu membayar hutang apabila ditahan pihak berkuasa yang menemui empat bungkusan wang kertas bernilai RM253,000 dalam kenderaannya, kelmarin.

Lelaki berusia 24 tahun itu ditahan kira-kira jam 12.45 tengah hari oleh anggota Kastam Diraja Malaysia (KDRM) ketika memandu kenderaan jenis pikap melalui laluan pemeriksaan di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (KIK) di sini.


Bungkusan wang berkenaan itu disembunyikan di bahagian bawah tempat duduk belakang kenderaan berkenaan.

Pengarah KDRM negeri, Mohd Pudzi Man, berkata pihaknya membuat pemeriksaan ke atas kenderaan berkenaan menemui wang kertas dalam pelbagai not berkenaan disusun dalam empat bungkusan surat khabar di bawah tempat duduk belakang.


Katanya, suspek yang mendakwa bekerja sebagai penoreh getah memberi alasan membawa masuk wang berkenaan bagi tujuan membayar hutang kepada rakan niaganya di negara ini.


“Sebaik pihak kami meminta suspek menyerahkan dokumen berkaitan pengisytiharan wang berkenaan, dia gagal mengemukakannya sebelum bertindak menahannya.

“Berikutan itu, suspek bersama kenderaannya ditahan bagi tindakan lanjut dan pihak KDRM mendapati semua not yang cuba diseludup berkenaan berjumlah RM253,000,” katanya ketika ditemui di pejabatnya, di sini, semalam.


Menurutnya, setiap individu yang ingin membawa masuk wang tunai melebihi AS$10,000 (RM36,000) perlu mengikrar wang berkenaan dengan mengisi borang Kastam K22.

Katanya, jika gagal, mereka boleh didenda tidak melebihi RM1 juta atau penjara tidak lebih setahun atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.


“Tindakan suspek yang gagal mengisytiharkan wang terbabit menyalahi peruntukan undang-undang mengikut Seksyen 23(1) serta 4(1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA).


“Justeru, semua wang tunai terbabit dirampas, manakala suspek pula ditahan untuk tindakan lanjut dan sebuah pikap yang digunakan suspek ketika kejadian juga dirampas,” katanya.


Menurutnya, lelaki berkenaan juga akan disiasat kes akan disiasat di bawah Seksyen 135(1) Akta Kastam 1967.


Katanya, ia adalah rampasan kedua membabitkan wang tunai melebihi AS$10,000 di negeri ini selepas kes sama membabitkan jumlah RM100,000 pada April lalu.

No comments:

Post a Comment