Saturday, September 24, 2011

terjun atau ditolak

‘Mustahil anak saya terjun sendiri’

E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

ALOR SETAR: “Saya sebak melihat keadaan anak terlantar kesakitan dalam keadaan trauma dan sering meracau selepas terjatuh dari tingkat satu asrama kerana dituduh mencuri seutas jam tangan sedangkan dia menafikan berbuat demikian.”

Begitu kata peniaga, Ilias Mustafa, 52, apabila anaknya, Mohd Asymuni, 27, cedera pada tulang belakang dan tumit kaki selepas terjatuh dipercayai akibat ditolak dari tingkat satu bangunan asrama sebuah sekolah pondok, di sini, Selasa lalu.


Kejadian d berlaku jam 10 malam apabila dua pelajar sekolah pondok terbabit datang ke rumah keluarganya memaklumkan Mohd Asymuni yang juga orang kurang upaya (OKU) terjatuh sebelum bapa mangsa bergegas ke asrama berkenaan.

Ilias dari Taman Nilam, dekat sini, berkata, sebaik tiba dia mendapati anaknya yang juga mengalami masalah lembam terlentang sambil mengerang kesakitan di bilik bawah bangunan asrama terbabit.


Menurutnya, dia meminta penjelasan berhubung kejadian, tetapi pelajar sekolah itu memaklumkan anaknya terjun sendiri. Namun, mangsa menafikan perkara itu dan mendakwa mereka berbohong.


Katanya, dia menghubungi ambulans sebelum anak sulung daripada tiga beradik itu dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) untuk menerima rawatan lanjut.

“Mohd Asymuni sudah lebih 10 tahun belajar al-Quran di sekolah pondok itu dan dia sering mengadu dibuli termasuk dijentik kemaluannya selain kepala dihantuk ke dinding oleh pelajar lain, tetapi saya masih boleh bersabar.


“Bagaimanapun, kejadian terbaru ini menguji kesabaran kerana mereka (pelajar) seperti menyembunyikan sesuatu.

“Saya bertambah sedih apabila doktor memaklumkan tulang belakang dan tumit kedua-dua kakinya retak dana mengambil masa lama untuk pulih,” katanya yang berkunjung ke pejabat Harian Metro, di sini, semalam.


Difahamkan, mangsa sudah menjalani pembedahan selama lima jam kelmarin bagi memasang besi pada tulang belakangnya untuk membolehkannya pulih.


Menurutnya, dia kesal apabila seorang guru sekolah pondok berkenaan turut mendakwa anaknya terjun sendiri.


Katanya, mereka sepatutnya menyiasat dulu sebelum mengeluarkan kenyataan.


“Lebih dikesalkan apabila pengurusan mahupun pelajar sekolah terbabit langsung tidak datang menjenguk atau bertanya khabar keadaan Asymuni.


“Saya bukan mahu menghukum mereka membuta-tuli, sebaliknya hanya meminta penjelasan berhubung apa yang berlaku kerana percaya ada sesuatu disembunyikan,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Alor Setar pada Rabu lalu.


Bagaimanapun, pengurusan sekolah pondok berkenaan gagal dihubungi bagi mengulas kejadian itu.


Sementara itu, Pengarah Jabatan Agama Islam Kedah, Datuk Khairuddin Zain ketika dihubungi berkata, pihaknya belum menerima laporan berhubung kejadian itu dan perlu memeriksa sama ada sekolah terbabit berdaftar dengan agensi itu atau sebaliknya.

No comments:

Post a Comment