Tuesday, October 18, 2011

marah anak lepas geram pada cucu

Nenek ditahan dera cucu

Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
GEORGETOWN: Tubuhnya kurus dan kecil manakala seluruh badannya dipenuhi kesan cubitan dan kudis dipercayai akibat kecederaan lama disyaki didera.
Begitulah penderitaan ditanggung seorang kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun sebelum dia diselamatkan anggota polis, Sabtu lalu.

Kanak-kanak malang itu terpaksa menanggung azab berkenaan sejak Aidilfitri lalu apabila dia diambil ibunya daripada bapanya untuk tinggal dengan mereka di sebuah flat di Jalan Sungai, di sini.

Menurut sumber, polis menerima maklumat daripada orang awam mendakwa berlaku penderaan kanak-kanak kira-kira jam 1 tengah hari sebelum anggota polis bergegas ke rumah terbabit.

“Polis menemui kanak-kanak berkenaan yang berbadan kurus dan dipenuhi kesan kudis serta parut baru dan lama dipercayai dicubit dan kemungkinan dipukul.

“Siasatan lanjut kemudian membawa kepada penahanan nenek kanak-kanak terbabit yang berusia 60-an dipercayai menjadikan cucunya itu sebagai sasaran melepaskan geram,” katanya.


Menurutnya, polis masih menjalankan siasatan lanjut untuk mengenal pasti bentuk penderaan yang dilakukan nenek kanak-kanak berkenaan sama ada dia hanya mencubit atau turut memukul menggunakan sebarang senjata. Difahamkan, kanak-kanak berkenaan sebelum ini tinggal bersama bapanya berikutan ibu dan bapanya bercerai, tetapi diambil kembali ibunya untuk tinggal bersama selepas Aidilfitri lalu.

Bagaimanapun, kanak-kanak itu yang masih belajar di sebuah sekolah rendah dikatakan tidak disenangi neneknya yang sentiasa melepaskan geram dengan menjadikan kanak-kanak terbabit sebagai mangsa.

Sumber berkata, mangsa dibawa ke Hospital Pulau Pinang (HPP) dan dia kini ditempatkan di wad kanak-kanak bagi rawatan lanjut.

“Siasatan lanjut juga mendapati kanak-kanak terbabit turut tinggal serumah dengan bapa saudaranya yang sebelum ini pernah ditahan kerana kesalahan rogol,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan dan juga penahanan nenek mangsa.

“Selepas mengambil keterangannya, kita membebaskan nenek mangsa dengan jaminan polis dan kes disiasat mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001,” katanya.

No comments:

Post a Comment