Thursday, October 13, 2011

tertipu beli kereta

Mana baki RM135,000?

Oleh Anas Hassan
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
TERTIPU...Hairulnizam (kiri) menunjukkan butiran kereta miliknya sambil disaksikan Chin.
TERTIPU...Hairulnizam (kiri) menunjukkan butiran kereta miliknya sambil disaksikan Chin.
KUALA LUMPUR: Seorang peniaga kerugian lebih RM135,000 apabila mendakwa ditipu seorang lelaki yang mengaku ejen jual beli kereta terpakai ketika mahu menjual keretanya, 17 September lalu.
Difahamkan, mangsa, Hairulnizam Hamzah, 30, menyedari ditipu seminggu kemudian apabila gagal menghubungi lelaki yang dikenali sebagai Nazri, 40, bagi menuntut baki wang pembelian kereta BMW miliknya sebanyak RM135,000.

Menurutnya, dia hanya dibayar RM10,000 secara tunai oleh lelaki terbabit ketika datang mengambil kereta itu di rumahnya di Bandar Seri Permaisuri. “Saya ingin menjual kereta dan Nazri menawarkan diri untuk membeli seterusnya menyelesaikan segala dokumen memandangkan dia ejen jual beli kereta terpakai.
“Dia datang bersama seorang lagi lelaki bergelar ‘Datuk’ didakwa sebagai majikannya untuk mengambil kereta sambil mengarahkan saya mengisi dokumen pertukaran pemilik.

“Selepas seminggu menunggu, saya mula curiga dengan Nazri kerana tidak mendapat sebarang panggilan berkaitan proses jual beli berkenaan,” katanya ketika ditemui di Wisma MCA.

Katanya, dia pergi ke pejabat Nazri di Kota Kemuning, Shah Alam, namun hampa apabila mendapati premis berkenaan berkunci dan seolah-olah sudah lama tak beroperasi.

“Saya risau pihak bank akan menyenarai hitam nama saya apabila tidak menjelaskan hutang pinjaman pembelian kereta berkenaan yang masih berbaki,” katanya.

Sehubungan itu, Hairulnizam membuat laporan di Balai Polis Salak Selatan pada 27 September lalu.
Sementara itu, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA Wilayah Persekutuan, Banie Chin, berkata setakat ini pihaknya menerima lebih dari 15 aduan berkaitan penipuan penjualan kereta terpakai.

No comments:

Post a Comment