Monday, October 24, 2011

roboh rumah anak denda rm500

Warga emas didenda RM500


MAT Yasin Ali di luar mahkamah selepas mengaku bersalah dan dikenakan denda RM500 oleh Mahkamah Majistret, Marang, Terengganu semalam. - UTUSAN/AZLAN BAHRUM


MARANG 23 Okt. - Seorang warga emas didenda RM500 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini setelah mengaku bersalah cuba merobohkan rumah yang didiami anak dan cucunya dengan sebuah jentolak dalam kejadian pada 1 Mei lalu.
Mat Yasin Ali, 71, didakwa bersama seorang lagi yang masih bebas menggunakan sebuah jentolak bagi merobohkan rumah yang diduduki Mohd. Shukri Yusuf, 31, dan keluarganya kira-kira pukul 9.30 pagi di Kampung Batu 13, Jalan Kuala Berang, Bukit Payung dekat sini.
Tertuduh kelihatan tenang ketika membuat pengakuan tersebut di hadapan Majistret Nor Azizah Yusof.
Mengikut kertas pertuduhan, perbuatan gopoh tersebut membahayakan nyawa manusia.
Tertuduh didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 336 Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang boleh dikenakan hukuman penjara sehingga tiga bulan atau denda sehingga RM500 atau kedua-duanya sekali.
Dalam prosiding itu peguam tertuduh, Ahmad Fairuz Jusoh merayu agar Mat Yasin dikenakan hukuman denda memandangkan insiden itu berlaku kerana masalah keluarga dan tidak melibatkan sebarang kecederaan kepada mangsa.
Kes dikendalikan oleh Pegawai Pendakwa, Inspektor Mahathir Mohd. Yusof.
Utusan Malaysia sebelum ini melaporkan seorang bapa cuba merobohkan rumah yang didiami anaknya, Yusuf, 52, bersama menantu dan cucunya iaitu Mohd. Shukri kerana perselisihan faham berhubung tanah seluas 0.4 hektar yang dipercayai miliknya.
Kejadian bermula apabila keluarga anaknya enggan keluar dari rumah yang didiami mereka atas alasan tanah tersebut sudah lama diduduki.
Setelah beberapa kali gagal menghalau keluarga anaknya itu, akhirnya tertuduh yang tinggal di rumah berlainan bersama beberapa anak lain menggunakan sebuah jentolak untuk merobohkan rumah berkenaan yang menyebabkan bahagian dapur serta garaj runtuh.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment