Tuesday, October 25, 2011

identiti klon bawa masalah

Identiti diklon 2 Pakistan

Oleh Abdullah Wahab dan Yusmizal Dolah Aling
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA LUMPUR: Sudah jatuh ditimpa tangga. Begitulah nasib seorang pemandu teksi kerana bukan saja kehilangan kad pengenalan dan lesen memandu, malah dokumen itu dipercayai digunakan dua lelaki warga Pakistan yang dikesan memalsukannya sebagai ‘kebenaran’ untuk membeli teksi.
Ekoran kejadian itu, dia kini berdepan risiko kemungkinan akan didakwa di mahkamah kerana gagal membayar saman yang diterima dua lelaki berkenaan yang menggunakan kad pengenalannya sehingga menerima waran tangkap akibat kesalahan lalu lintas.

Mangsa, Mohd Sukli Tapah, 47, berkata, semuanya berlaku selepas dia keciciran dompet pada Ogos tahun lalu di LCCT Sepang, dekat sini dan hanya menyedari ia ‘dimiliki’ individu lain ketika menghadapi masalah untuk mendapatkan Kad Pemandu di Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (Spad), 11 Oktober lalu.

Katanya, dia dimaklumkan petugas Spad terdapat tiga saman dikeluarkan atas namanya sekali gus menyebabkannya disenarai hitam daripada membuat atau memperbaharui dokumen berkaitan dan lebih aneh, kesalahan itu dilakukan menggunakan teksi berlainan.


“Saya terkejut sebaik diberitahu mempunyai saman atas nama saya. Selepas diperiksa, saman itu dikeluarkan kepada tiga teksi milik syarikat berbeza dengan jumlah keseluruhan hampir RM2,000.

No comments:

Post a Comment