Thursday, October 6, 2011

ratu makan ratus ribu


Kunjungan Ratu Universe ke Indonesia jadi kontroversi

Oleh SAHARUDIN MUSTHAFA
saharudin.musthafa@utusan.com.my


Leila Lopes bergaya bersama model kereta Proton di bilik pameran Proton di Pondok Indah, Jakarta, semalam. - Utusan

JAKARTA 5 Okt. - Kunjungan sulung Miss Universe 2011, Leila Lopes ke Indonesia diseret ke kancah kontroversi selepas dia dilaporkan dibayar sebanyak AS$84,000 (RM268,000) hanya untuk menghadiri satu acara makan malam amal.

Lopes dijadual menjadi tetamu kenamaan majlis makan malam amal sempena sambutan ulang tahun persatuan isteri-isteri polis, Bhayangkari cawangan Jawa Timur pada Selasa depan.

Muka depan akhbar Jakarta Globe hari ini melaporkan, bayaran berkenaan diperoleh daripada sumbangan pegawai-pegawai polis untuk dibayar kepada ratu cantik yang berasal dari Angola itu sebagai ganjaran atas kehadirannya.

Sehubungan itu, pakar pertahanan negara, Bambang Widodo Umar menggesa Ketua Polis Negara, Jeneral Timur Pradopo supaya mengambil tindakan terhadap Ketua Polis Jawa Timur, Inspektor Jeneral Putut Bayusenot atas skandal berkenaan.

"Ketua Polis Negara atau pengerusi Persatuan Bhayangkari seharusnya menasihatkan Ketua Polis Jawa Timur atau isterinya bagaimana cara untuk meraikan ulang tahun," kata pensyarah di Universiti Polis Kebangsaan itu lagi.

Bambang yang juga bekas pegawai di Suruhanjaya Polis Kebangsaan berkata, adalah lebih baik sumbangan wang sebanyak itu disalurkan kepada badan-badan kebajikan atau membantu anggota polis pangkat rendah.

"Ada ketika anggota polis yang berjawatan kecil tidak mampu untuk membayar sewa rumah mereka," tegas Bambang lagi.

Sementara itu, dalam kunjungannya ke negara ini, Lopes juga dibawa ke bilik pameran jualan kereta buatan Malaysia, Proton di Pondok Indah di sini hari ini.

Dalam kunjungan singkat itu, Lopes turut diberi peluang menaiki kenderaan Proton Exora President (versi Indonesia).

"Exora sebuah kereta yang sangat selesa. Saya hampir terlelap kerana keselesaan yang ada pada Exora," kata Lopes yang turut ditemani Puteri Indonesia, Nadine Alexandra Dewi Ames. - Utusan

No comments:

Post a Comment