Wednesday, July 13, 2011

ttpm bila sudah sain...

Termakan pujukan jurujual, 32 pelajar universiti merana tanggung hutang

MEMPELAJARI bahasa Inggeris memang digalakkan tetapi ada juga kursus atau program mempelajari bahasa itu yang hanya ingin mengaut keuntungan.

Bagi 32 pelajar sebuah universiti di utara, mereka berasa teraniaya apabila terpaksa menanggung hutang RM2,389 seorang selepas membeli barangan set program pembelajaran bahasa Inggeris selepas termakan pujukan jurujual.

Walaupun tidak berkemampuan, mereka sanggup menggunakan wang pinjaman pendidikan, meminjam wang kawan dan mengeluarkan wang simpanan semata-mata untuk membeli set program itu daripada sebuah syarikat pembelajaran bahasa terkemuka.

Jurujual pada mulanya memberitahu bayaran boleh dilakukan secara ansuran selama 19 bulan tanpa sebarang caj faedah tetapi rupa-rupanya mereka turut dikenakan caj faedah lewat bayar.

Setelah beberapa bulan berlalu, produk yang dibeli tidak pun digunakan, manakala empunya badan pula terpaksa menanggung beban apabila ansuran bulanan sebanyak RM110 gagal dilunaskan.

Mereka mendakwa tertipu dengan syarat yang dikenakan oleh syarikat itu membabitkan caj faedah lewat bayar selain gangguan tuntutan hutang daripada ejennya.

Berikutan itu, kesemua pelajar terbabit yang berasal dari seluruh negara tampil membuat tuntutan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di Alor Setar, Kedah untuk membatalkan kontrak pembelian produk tersebut.

Seorang penuntut terbabit, Che Khairunnisa Che Mohamad, 23, memberitahu, dia bersetuju membeli peralatan tersebut dengan membayar deposit RM299 manakala bakinya, RM2,090 dibayar secara ansuran RM110 sebulan dalam tempoh 19 bulan.

''Alangkah terkejut apabila terima penyata pada bulan berikutnya bahawa saya harus selesaikan RM2,104 atau faedah akan dikenakan atau nama saya disenaraihitamkan,'' katanya yang berasal dari Kelantan pada prosiding tuntutannya di TTPM baru-baru ini.

Seorang lagi penuntut, Nuryanti Syafila Che Att, 22, pula memberitahu, dia membeli produk tersebut pada 23 Julai tahun lepas dan hanya sempat membayar beberapa bulan kerana tidak mampu.

''Namun apa yang saya geram adalah caj faedah lewat bayar dan panggilan telefon berbaur ugutan daripada ejen syarikat,'' katanya yang menggunakan wang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk membelinya.

Pada prosiding tuntutan mereka baru-baru ini, syarikat terbabit, Linguaphone Distributors Sdn. Bhd., yang hadir sebagai penentang diwakili oleh Pengurus Kawalan Kreditnya, Ariffin Long Chik.

Setelah mendengar keterangan kedua-dua pihak, Presiden TTPM, Reihana Abd. Razak menolak tuntutan mereka untuk membatalkan kontrak kerana urusan jual beli itu dilaksanakan secara sah dengan persetujuan penuntut terbabit berdasarkan kontrak yang ditampilkan sebagai bukti.

''Jika semua anda menggunakan hak anda sebagai pengguna hari itu dan menolak pujuk rayu jurujual terbabit, perkara ini tidak akan berlaku.

''Tidak ada undang-undang yang mampu melindungi pengguna jika mereka membeli sesuatu barang tersebut semata-mata anda bersimpati dengan jurujual yang telah merayu-rayu sehingga menangis,'' katanya.

Selain itu, syarikat terbabit pula diarah memberi kelonggaran dengan memanjangkan tempoh ansuran baki tunggakan selama 24 bulan bermula bulan Julai untuk setiap penuntut terbabit.

''Dalam tempoh ini syarikat tidak boleh menggenakan sebarang caj faedah jika lewat bayar atau bertindak menganggu penuntut dengan panggilan telefon atau khidmat pesanan ringkas (SMS).

''Selepas tempoh tersebut jika penuntut masih gagal membayar baki ansuran mereka, syarikat boleh mengenakan caj faedah lapan peratus setahun ke atas jumlah tunggakan tersebut,'' katanya.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment