Monday, February 14, 2011

Konsert Syiah


Siasat permit konsert

Oleh ILAH HAFIZ AZIZ
pengarang@utusan.com.my

Zulkifli Noordin menunjukkan laporan polis yang dibuat berhubung penyanyi Iran, Mohsen Namjoo yang bakal mengadakan konsert kerana didakwa menghina Islam di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 13 Feb. - Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin hari ini membuat laporan polis bagi meminta siasatan dilakukan terhadap pengeluaran permit konsert seorang penyanyi kontroversi dari Iran di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini, Jumaat ini.

Laporan itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi pukul 5 petang ini.

Menurut Zulkifli, beliau hairan bagaimana Mohsen Namjoo yang didakwa menghina kesucian agama Islam dan memperlekehkan al- Quran dalam lagunya di Iran, dibenarkan mengadakan konsert di negara ini.

Katanya, malah penyanyi yang difahamkan beragama Islam itu juga telah diperintahkan Mahkamah Iran agar dipenjarakan lima tahun bermula 9 Jun 2009.

Tambahnya, namun hukuman demikian tidak terlaksana kerana Mohsen melarikan diri dan menetap Eropah.

"Saya hairan mengapa ada pihak di sini beri permit untuk menganjurkan konsert penyanyi itu di KLCC ketika sambutan Maulidur Rasul sedang diraikan.

"Saya mendapat panggilan orang ramai berhubung penganjuran itu dan setelah menyiasat mendapati ada kebenaran.

"Pada saya tindakan membenarkan pertunjukan itu jelas satu penghinaan kepada sambutan Maulidur Rasul," katanya ketika ditemui selepas membuat laporan itu di sini hari ini.

Mingguan Malaysia menerusi ruangan Siti Jarum hari ini turut mempertikaikan kemunculan Mohsen di negara ini, kerana lagu-lagu penyanyi yang menjadi kebanggaan Barat itu penuh dengan elemen cabul, seks, mengejek Islam dan mempermain-mainkan al-Quran

Dalam laman web rasmi penyanyi yang digelar Bob Dylan Iran itu turut menghebahkan tentang konsert Namjoo in A Minor Live in Malaysia.

Tambah Zulkifli, sehingga kini beliau tidak mengetahui penganjur konsert terbabit.

"Oleh itu, saya meminta pihak polis melakukan siasatan. Mungkin jika tiada sebarang tindakan dalam masa 48 jam selepas laporan polis ini dibuat, kita akan lakukan sesuatu termasuklah bantahan terhadap konsert itu," katanya.

Sementara itu, Zulkifli berkata, beliau turut menghantar nota bantahan kepada Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan serta Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Bahagian Hal Ehwal Islam) untuk tindakan lanjut.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment