Saturday, February 26, 2011

Tumbuk Sambal belacan

Sertai Tumbuk Sambal Belacan

KANGAR 25 Feb. - Lebih banyak penyertaan diperlukan bagi acara 'Tumbuk Sambal Belacan Teramai 1,000 orang' sempena Pesta Angin Timur..di Bendang yang akan diadakan di Kampung Banir Tembus, Mukim Sanglang pada Ahad ini.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Sumber Manusia, Perpaduan dan Pengangkutan negeri, Abdul Jamil Saad berkata, acara yang akan dicatatkan dalam The Malaysia Book of Records itu sehingga kini mendapat penyertaan lebih 500 orang.

"Kita percaya lebih banyak penyertaan saat-saat akhir akan diterima malah, kita menjangka penyertaan tersebut akan melebihi 1,000 orang kerana pendaftaran terus dibuka pada hari acara itu diadakan," katanya kepada para pemberita selepas meninjau persiapan pesta berkenaan di Kampung Banir Tembus, di sini, semalam.

Difahamkan penyertaan untuk acara berkenaan turut menarik perhatian ramai pelajar dari institusi pengajian tinggi (IPT) di sini, namun, para pelajar berkenaan menghadapi kesukaran untuk memperoleh lesung batu yang diperlukan untuk menumbuk sambal belacan.

Dalam pada itu Abdul Jamil berkata, pesta berkenaan dijangka turut menarik perhatian pelancong tempatan dan asing seperti Thailand berdasarkan promosi yang turut dilakukan di luar dari negeri ini terutama di Langkawi.

"Sehingga kini sebanyak 100 ruang niaga yang disediakan telah habis ditempah oleh para peniaga," katanya.

Malah, menurut beliau, lebih 1,000 peserta telah pun mendaftar untuk menyertai acara sukan rakyat dan sukaneka yang disediakan.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment