Thursday, November 24, 2011

jaga2 orang curi barang hantaran

Awas sindiket menyamar tetamu curi barangan hantaran perkahwinan

SYED ABDULLAH OSMAN JAMALULLAIL
Ampangan, Seremban

CUTI sekolah akhir tahun adalah juga musim orang kahwin. Boleh dikatakan setiap hujung minggu ada sahaja majlis perkahwinan dan kadang kala sehingga empat atau lima jemputan yang kita terima sama ada di rumah pengantin ataupun di dewan perbandaran mahupun di hotel 5 bintang.

Dalam pada itu keluarga yang menguruskan majlis perkahwinan hendaklah berwaspada kerana mengikut pengalaman keluarga pengantin, mungkin ada sindiket yang sama ada bergerak berseorangan atau lebih, menyamar sebagai keluarga pengantin atau pun tetamu menyelinap masuk ke bilik pengantin atau tempat simpanan barang-barang hantaran dan barangan berharga di dalam bilik.

Barangan itu akan diambil semasa tuan rumah sedang sibuk meraikan tetamu ataupun pengantin.

Ini pernah berlaku sehinggakan barangan berharga seperti barang kemas, telefon bimbit dan jumlah wang yang banyak hilang tidak dapat dikesan.

Adalah lebih selamat jika dipasangkan kamera litar tertutup (CCTV) jika ia memerlukan keselamatan dan dicadangkan pakej sesuatu perkahwinan dimasukkan juga pemasangan CCTV untuk pastikan keselamatan tuan rumah terjamin.

No comments:

Post a Comment