Wednesday, November 16, 2011

jual beg plastik

Berniaga beg plastik hari Sabtu

SAYANG
Nilai, Negeri Sembilan.

"Hari ni Sabtu encik, tiada beg plastik. Tapi kalau encik nak boleh beli, satu 20 sen." Inilah ayat paling popular diluahkan oleh juruwang kompleks beli-belah atau pasar raya besar setiap hari Sabtu sempena hari tiada beg plastik di negara kita.

Namun perkara ini membuat saya terfikir adakah syarikat-syarikat berkenaan benar-benar serius? Ini kerana nampaknya perniagaan beg plastik setiap Sabtu amat menguntungkan. Bayangkan jika seorang pelanggan membeli lima beg plastik, bermakna RM1 telah masuk kocek syarikat tersebut. Bayangkan berapa ramai pengunjung kompleks beli-belah atau pasar raya setiap hari.

Mungkin penyertaan dalam kempen tanpa beg plastik ini adalah secara sukarela. Tetapi apabila ia dijadikan bisnes sampingan, nilai etika dalam keikhlasan hilang sepenuhnya.

Bukan hendak membebankan pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), tetapi rasanya perkara ini perlu dipandang serius. Yang tertipu secara halus ialah pengguna, kerajaan dan bumi kita ini.

Apakah alasan yang boleh diterima dalam perkara ini sedangkan mereka telah berjanji bahawa setiap Sabtu penggunaan beg plastik tidak digalakkan?

Sekiranya wang berkenaan disalurkan kepada badan-badan kebajikan adalah lebih bagus. Tetapi ia juga bermakna kempen berkenaan gagal sepenuhnya kerana beg plastik tetap dibekalkan kepada pengguna dengan dikenakan bayaran.

Kita sebagai pengguna janganlah mengambil mudah perkara ini kerana bumi makin tenat dengan pencemaran akibat perbuatan kita sendiri. Biarlah anak cucu, generasi masa hadapan dapat menikmati alam seperti mana kita sekarang.

Kita mungkin akan hidup dalam tempoh 30-40 tahun lagi. Tetapi selepas kita tiada, apakah bentuk peninggalan bumi ini kepada generasi masa depan? Kita sendiri harus memulakan langkah, setiap seorang dari kita. Bak kata Neil Armstrong masa menjejakkan kaki ke bulan; "Satu langkah kecil manusia di sini adalah satu langkah yang besar untuk generasi kita.''

Saya sendiri kadangkala terlupa membawa beg sendiri semasa membeli-belah hari Sabtu, tetapi tidak sesekali saya pernah membeli beg plastik yang ditawarkan di kaunter juruwang berkenaan.

Saya lebih sanggup berulang-alik menaiki tangga apartment mengangkut barang demi menyahut kempen kerajaan yang walaupun kurang sambutan tetapi ada perasaan puas di jiwa kerana saya termasuk dalam golongan yang cuba mengurangkan pencemaran bumi. Pesanan saya, janganlah terlampau selesa, kelak kita lupa dan akan menderita.

No comments:

Post a Comment