Saturday, November 12, 2011

pura2 membantu kemudian merompak

‘Pegawai JKM’ tipu RM25,000


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA LUMPUR: Berbekalkan tag nama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) palsu, dua lelaki memperdaya sepasang warga emas membabitkan kerugian RM25,500 dalam kejadian di Jalan Tun Sambanthan, di sini, kelmarin.
Difahamkan, kedua-dua lelaki berusia 30-an itu yang berpakaian kemas seperti pegawai JKM dikesan memilih mangsa di kalangan warga emas kononnya untuk menawarkan bantuan bulanan.

Mangsa, Dominic, 73, berkata dalam kejadian jam 1.30 tengah hari ketika dia bersama isterinya di Brickfields untuk membeli barangan apabila dihampiri dua lelaki berusia 30-an yang memperkenalkan diri pegawai JKM.
Menurutnya, dua lelaki itu menawarkan pertolongan untuk mendapatkan bantuan bulanan yang diperuntukkan untuk warga emas RM300 sebulan.

“Kami mengikut lelaki itu ke sebuah bank di Jalan Petaling untuk urusan permohonan bantuan itu, tetapi sebaik tiba di hadapan bank berkenaan, mereka meminta isteri menanggalkan dua rantai leher emas, dua cincin emas dan dua gelang tangan bernilai RM25,500.

“Mereka memberitahu jika isteri saya memakai barang kemas sudah tentu pegawai atasan JKM akan menolak permohonan bantuan itu,” katanya, semalam.

Katanya, dia dan isterinya dibawa masuk ke dalam bank dan diminta menunggu sementara mereka keluar kononnya ke pejabat JKM bagi membuat permohonan mereka.

Bagaimanapun, katanya, isterinya yang kurang yakin dengan kelakuan dua lelaki itu mengekori mereka berdua dan terkejut selepas mendapati mereka melarikan diri dengan sebuah kereta berwarna hitam.
Selepas yakin ditipu, pasangan itu membuat laporan di Balai Polis Travers.

No comments:

Post a Comment