Saturday, January 29, 2011

Nak Hadiah Kena Bayar

Mangsa penipuan dapat semula wang

AYER KEROH - Seorang warga emas mampu menarik nafas lega apabila wang simpanannya yang digunakan untuk menyertai peraduan gores dan menang akhirnya berjaya dikembalikan.

Wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Bayah, 60, dikatakan mengeluarkan wang simpanan daripada Amanah Saham Bumiputera (ASB) selepas termakan pujuk rayu untuk merebut hadiah cabutan bertuah di sebuah pasar raya.

Ketika kejadian, mangsa dan suaminya baru selesai membeli-belah sebelum didatangi seorang wanita bertindak sebagai promoter yang menyuruh saya menggores sekeping kad untuk melihat hadiah utama yang akan diterima.

Menurutnya, dia kemudian berjaya memenangi hadiah tilam, namun diminta membayar RM6,500 untuk mendapatkan barang tersebut serta kedua hadiah percuma itu.

“Selain itu, hadiah utama turut disertakan adalah sebuah kereta dan percutian ke luar negara.

“Wanita itu bertanya sama ada saya mempunyai wang atau kredit kad, sebaliknya dia berkata hanya mempunyai simpanan ASB. Bagaikan dipukau, saya dan suami membawanya menaiki kereta bersama ke bank untuk mengeluarkan duit berkenaan,” katanya.

Bayah bagaimanapun rasa tertipu selepas menyedari tilam dan dua barangan elektrik tersebut tidak berbaloi dengan wang dibayar sebelum mengambil keputusan membuat aduan kepada Persatuan Pelindung Pengguna negeri Melaka.

Persatuan terbabit membawanya ke Kementerian Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan berjaya mengesan wanita berkenaan sebelum wang tersebut dikembalikan.

No comments:

Post a Comment