Monday, January 31, 2011

Ubi gergasi


Warga emas terkejut ubi keledek gergasi di halaman rumah


Zulkarnain Awang Shafie mengukur saiz ubi keledek gergasi sambil diperhatikan ibunya, Wan Ramlah Wan Omar di rumah mereka semalam.

KUANTAN 30 Jan. - Seorang warga emas terkejut apabila mendapati objek yang disangka busut, rupa-rupanya adalah sebiji ubi keledek gergasi di halaman rumah mereka di Jalan Sungai Ular Damai Satu di sini semalam.

Ubi keledek atau nama saintifiknya 'Ipomoea Batatas' yang berukur lilit 145 sentimeter dan seberat 10 kilogram itu hampir menyamai sebiji tayar kereta Perodua Kancil.

Menurut pemiliknya, Wan Ramlah Wan Omar, 64, dia menanam ubi berkenaan di halaman rumahnya kira-kira 11 bulan lalu selepas mengambil anak pokok itu dari rumah salah seorang saudaranya di Sungai Lembing dekat sini.

''Pada minggu lalu anak saya, Zulkarnain Awang Shafie, 40, memotong rumput dan daun pokok ubi itu yang menjalar di halaman rumah sebelum menyedari kewujudan objek yang disangkakan busut.

"Saya terkejut apabila mendapati saiz ubi itu besar dan tidak menyangka kerana ketika ditanam saya tidak pernah membajanya," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini.

Menurut Wan Ramlah, dia pelik apabila ubi tersebut membesar sehingga saiz tersebut sedangkan ubi keledek yang ditanam bersebelahannya hanya bersaiz normal.

Dia percaya ubi keledek gergasi itu ada kaitan dengan mimpinya kelmarin.

''Kelmarin, saya bermimpi berkunjung ke majlis kenduri rumah saudara dan terkejut melihat pelbagai jenis masakan dihidangkan dan apa yang peliknya, hanya seorang yang hadir pada majlis kenduri tersebut.

"Saya tidak pasti sama ada mimpi tersebut ada kaitan dengan ubi gergasi atau ia hanya mainan tidur," katanya.

Wan Ramlah memberitahu, dia tidak keberatan untuk menjual ubi keledek gergasi itu jika ada pihak yang berminat.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment