Monday, January 31, 2011

Tangan Ajaib

'Tangan ajaib' sukarkan usaha banteras seludup kayu bakau


PUTRAJAYA: Tindakan sesetengah pihak yang ‘menghalalkan’ kecurian dan penyeludupan kayu bakau ke Malaysia atau Indonesia boleh menjejaskan usaha Jabatan Perhutanan Negeri Selangor (JPNS) membanteras kegiatan itu di negeri terbabit.

Penolong Pengarah Perhutanan Negeri (Operasi dan Penguatkuasaan) JPNS, Mohd Yussainy Md Yusop berkata, operasi membanteras kegiatan itu yang sering dilakukan dengan kerjasama Pasukan Gerakan Marin (PGM) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) seolah-olah tiada penamat jika ada ‘tangan ajaib’ membenarkan aktiviti itu berterusan.


“Dalam satu operasi yang dilakukan pada 28 Januari lalu terhadap sebuah kapal pengangkut di Pelabuhan Klang, kami menemui lebih 2,000 kayu bakau curi dipercayai dari Indonesia yang bernilai RM10 setiap batang.

“Hasil siasatan mendapati, tekong kapal terbabit gagal mengemukakan bukti sumber kayu itu diperoleh dari negara berkenaan mahupun perairan Malaysia. “Bagaimanapun, tekong terbabit memaklumkan dia mempunyai permit import (AP) kayu bakau untuk membawa masuk ke Malaysia,” katanya.


Difahamkan, kapal pengangkut itu mendapat kerjasama Jabatan Kastam Diraja Malaysia dan Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB).


Mohd Yussainy berkata, walaupun tekong itu mempunyai AP, dia gagal menunjukkan sebarang dokumen yang dikeluarkan kerajaan Indonesia melalui Jabatan Perhutanan Negara Indonesia.


“Malah, tiada pedagang Indonesia yang membawa kayu bakau itu mengemukakan dokumen sumber bakau diperoleh. Kita mengesyaki kayu bakau yang dirampas itu ditebang di negara ini untuk diseludup keluar,” katanya.


Dalam operasi itu, empat awak-awak termasuk tekong bot ditahan bagi membantu siasatan kerana memiliki hasil hutan tanpa memiliki dokumen sah terhadap sumber kayu terbabit dan gagal menunjukkan bukti ia diperoleh dari Indonesia atau Malaysia.

Katanya, JPNS sudah menghentikan sebarang pengeluaran kayu bakau sejak 1 Julai tahun lalu dan semua lesen pengusaha hasil kayu bakau juga ditamatkan.


“Sejak 1 Julai 2010 sehingga 15 Januari tahun ini, JPNS merampas lebih 200,000 kayu bakau yang mengakibatkan kehilangan hasil hutan besar kepada negeri Selangor.


“Selain itu, seramai lapan pekerja yang terbabit dalam aktiviti mencuri kayu bakau bersama satu dalang sudah didakwa JPNS,” katanya.

Kongsi artikel ini menerusi media sosial

No comments:

Post a Comment