Saturday, April 23, 2011

Bil Letrik Puluhan Ribu


10 pengadu tuntut pembelaan caj bil elektrik RM84,000

SKUDAI – Seramai sepuluh pengguna Tenaga Nasional Berhad (TNB) tampil mengadukan permasalahan mereka yang didakwa menanggung bil tuntutan elektrik dengan nilai RM84,248.09.

Antara pengadu yang hadir ialah Lim Cher Kee, 50, yang dikatakan telah mengusik meter elektrik rumahnya di Jalan Kebangsaan 10, di sini sejak tahun 2005.

Hasil daripada pemeriksaan TNB itu pada 23 Oktober 2010, ahli perniagaan itu kini menanggung bil tuntutan RM6,209.

Nasib yang sama berlaku terhadap akauntan, Sharon (bukan nama sebenar), 36, yang menanggung bil tuntutan RM8,631.82 bagi kediamannya di Taman Impian Emas.

Sementara itu, Ah Eng yang turut bersimpati dengan permasalahan pengguna itu mahu keadilan diberikan kepada setiap pengguna dan turut menegur perilaku pegawai TNB.

“Adakah adil kita kenakan bayaran yang tinggi tanpa pengguna sendiri mengetahui permasalahan yang dihadapi mereka, yang ada di antaranya memakan masa bertahun-tahun lamanya.

“Saya harap TNB dapat melihat dan mencari penyelesaian caj bayaran yang tinggi ini, dan sikap pegawai TNB yang pergi ke premis pengguna yang dilaporkan tidak menjelaskan apa situasi sebenar yang berlaku,” katanya.

Ah Eng turut menegur layanan petugas kaunter yang dikatakan tidak mesra pelanggan apabila pengguna tampil mengadukan permasalahan.

No comments:

Post a Comment