Tuesday, April 19, 2011

Silap Beli Kereta

Peguam lega dapat semula kereta

TERTARIK dengan catatan jarak perbatuan yang rendah, seorang peguam dari ibu negara bersetuju menukar beli kereta Honda City Type Z model 2000 miliknya dengan kereta terpakai Honda City IDSI model 2006 di sebuah syarikat kereta terpakai di Jalan Kampar, Ipoh, Perak pada Februari lalu.

Namun, peguam tersebut, V. Anil Raj terkejut selepas mendapat tahu jarak perbatuan sebenar kereta itu adalah 90,000 kilometer dan bukannya 75,000 kilometer seperti tertera pada meter kereta.

Hal tersebut diketahuinya selepas dimaklumkan oleh pengurus pusat servis Honda di Jalan Kampar bahawa pemilik pertama kereta itu pernah membuat servis pada jarak perbatuan 90,000 kilometer pada 2009.

Justeru mengetahui dirinya telah ditipu, Anil Raj membuat aduan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM).

Dalam prosiding di hadapan Presiden TTPM, Mohd. Nasrim Mohd. Salleh, baru-baru ini, syarikat kereta terpakai itu dan Anil Raj bersetuju menyelesaikan kes itu secara persetujuan bersama.

Syarikat kereta terpakai itu bersetuju mengambil semula kereta tersebut dan mengembalikan kereta Honda City serta wang yang dibayar oleh Anil Raj.

Syarikat kereta itu juga bersetuju menyelesaikan segala dokumen berkaitan termasuk borang tukar nama.

Menurut Anil Raj, dia membeli kereta tersebut pada harga RM56,000 kerana beranggapan kereta itu mempunyai jarak perbatuan 75,000 kilometer seperti yang tercatat pada meter kereta.

"Harga tersebut agak mahal bagi kereta Honda IDSI model 2006 pada tahun ini tetapi saya membelinya kerana jarak perbatuannya masih rendah tetapi tidak sangka pula saya tertipu.

"Saya fikir syarikat tersebut sengaja memanipulasikan jarak perbatuan walaupun mereka mendakwa tidak mengetahuinya," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment