Sunday, April 24, 2011

Nasi Lemak

Oh nasi lemak

AWANG tidak setuju dengan langkah Kementerian Kesihatan mengehadkan pengambilan nasi lemak di kalangan pelajar sekolah melalui garis panduan yang akan dilaksanakan bulan depan.

Biarlah nasi lemak dijual setiap hari di kantin sekolah. Pengambilan nasi lemak sebenarnya bukan masalah. Selama ini sudah berjuta-juta pelajar dan bekas pelajar makan nasi lemak di zaman persekolahan.

Presiden Persatuan Pemakanan Malaysia, Dr. Tee E Siong juga mengakui bahawa nasi lemak bukan punca utama masalah obesiti di kalangan pelajar. Jika mahu diambil kira, banyak lagi makanan dan juadah di sekolah yang mengandungi kalori tinggi. Roti canai, beraneka jenis mi, kuetiau, piza sejuk beku, burger dan pelbagai lagi. Itu belum menyentuh minuman yang manis seperti teh susu atau teh tarik, sirap dan minuman dalam tin.

Kantin sekolah bukanlah punca utama obesiti. Sebenarnya ia lebih banyak ditentukan oleh tabiat pemakanan di luar sekolah terutama di rumah. Begitu juga dengan faktor gaya hidup seperti kurang senaman dan bersukan.

Apa yang sepatutnya Kementerian Kesihatan tumpukan ialah kempen mendidik para pelajar mengamalkan diet yang sihat. Pendidikan mengenai khasiat pemakanan, adalah pendekatan lebih sesuai. Tetapi kempen harus lebih berkesan dan kontemporari, bukan lagi cara lama yang selalu dipaparkan. Menerusi pendekatan itu, kita boleh melahirkan pelajar yang bijak mengawal pemakanan mereka agar seimbang dan tidak memberi kesan buruk.

Tahun lalu, Awang teruja dengan revolusi makanan (food revolution) yang diperkenalkan oleh chef selebriti, Jamie Oliver di Amerika Syarikat (AS). Beliau secara drastik berusaha mengubah gaya pemakanan menerusi satu gerakan di Amerika Syarikat (AS) yang mendapat perhatian ramai.

Di beberapa tempat yang dikunjungi, beliau akan mencampakkan makanan sedia ada yang kurang berkhasiat ke dalam tong sampah sambil mencadangkan menu baru yang lebih sihat. Ramai terpinga-pinga dengan tindakannya itu.

Tetapi di AS dan Eropah, senario dan realitinya jauh berbeza. Di Malaysia, masih ramai rakyat kita berada dalam taraf hidup yang sederhana dan rendah. Apatah lagi, jika masyarakat sudah sebati dengan sesuatu makanan. Pada Awang, kita belum berada pada tahap yang kritikal bagi menangani masalah kesihatan dan obesiti pelajar secara drastik. Masih banyak pilihan yang ada. Revolusi atau ala-ala revolusi, bukan caranya.

Bisik-Bisik Mingguan awang selamat

No comments:

Post a Comment