Friday, March 23, 2012

ada lagi manusia kena tipu dgn gores dan menang

Duit lesap, hadiah tak dapat
Wartawan Sinar Harian
23 Mac 2012

JOHOR BAHRU – Akibat terpedaya dengan helah dua lelaki dipercayai sindiket gores dan menang, seorang wanita sanggup menyerahkan duit simpanannya sebanyak RM9,000 untuk menuntut hadiah lumayan.

Warga tempatan yang kini bermaustautin di Singapura, Soo Meng Ching, 36, berkata, dalam kejadian kira-kira jam 3 petang 12 Mac lalu, dia dalam perjalanan pulang ke republik berkenaan sebelum dihampiri lelaki berusia lingkungan 20-an dikenali sebagai Jacky dan Alex berhampiran pusat membeli-belah, di sini,

“Mereka menawarkan untuk membuat cabutan bertuah yang menyediakan pelbagai hadiah mewah secara percuma. Tanpa berasa curiga saya hanya menuruti arahan diberikan sebelum memilih salah satu sampul,” katanya.
Beliau kemudian dimaklumkan dua lelaki berkenaan berjaya memenangi dapur memasak digital dan sistem penapis air.

“Saya dibawa oleh mereka ke pejabat syarikat berkenaan yang beroperasi di Taman Molek, di sini, bagi mengambil hadiah.

“Selepas tiba dipejabat, saya dipelawa pula untuk membuat cabutan kali kedua yang menawarkan pelbagai hadiah menarik termasuk kereta, percutian di Australia dan Eropah termasuk wang tunai puluhan ribu ringgit,” katanya pada sidang media di pejabat Ketua Biro Aduan MCA Johor Bahru, Michael Tay Chee Boon di sini, semalam.

Bagaimanapun, beliau dimaklumkan hanya memenangi dua tilam berjenama bernilai RM80,000 selain diminta untuk menjelaskan cukai sebanyak RM9,000 terlebih dahulu.

Sementara itu, Chee Boon memaklumkan akan membantu Men Ching untuk berunding dengan syarikat itu bagi mengembalikan wang mangsa.

No comments:

Post a Comment