Sunday, March 11, 2012

bagi awang hitam 72 ribu

Wanita terpedaya janji manis ‘Awang Hitam’
SITI KHAIRULNISAH MOHAMMED BAJURI
3 Mac 2012
Mangsa
TELUK INTAN - Seorang wanita kerugian lebih RM72,850 selepas termakan puji rayu ‘Awang Hitam’ yang dikatakan pandai menabur janji-janji manis sebelum memperdaya gadis tersebut.
Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisoner Goh Kok Liang berkata, wanita berusia 36 tahun yang berkhidmat sebagai pegawai sebuah syarikat perladangan kelapa sawit di Hutan Melintang, dikatakan mula berkenalan dengan suspek dalam satu laman sosial sejak awal tahun lalu.
 
Menurutnya, suspek yang juga seorang pelajar sebuah kolej swasta di ibu negara itu memperkenalkan dirinya sebagai David Mark, seorang warga Amerika Syarikat untuk memerangkap mangsa.
 
Katanya, suspek dari Nigeria dan berusia 29 tahun itu turut mengajak mangsa berkahwin.
 
“Melihat mangsa semakin dapat dijinakkan, suspek mula mengatakan yang dia akan melabur dalam satu perniagaan di Malaysia serta akan melawat negara ini dalam Febuari tahun ini.
 
“Suspek telah memperdaya mangsa untuk membuka satu akaun antarabangsa atas nama gadis tersebut dengan bayaran sebanyak RM1,100 untuk membuka akaun,” katanya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Hilir Perak, di sini, semalam.
 
Kok Liang berkata, bagaimanapun, wang milik mangsa dalam akaun tersebut telah dipindahkan dalam satu akaun di sebuah bank tempatan milik seorang ejen bank antarabangsa, beralamat di negara ini.
 
Menurut Kok Liang, ejen tersebut dikenali sebagai Ahmahlisa Ahmad dan kini pihaknya sedang mencari serta mengesan pemillik akaun berkenaan bagi membantu siasatan.
 
“Selepas itu, suspek memberitahu mangsa bahawa dia telah memasukkan wang sebanyak USD250,000 kedalam akaun tersebut namun mengarah mangsa untuk membuat pelbagai pembayaran berjumlah RM19,250 bagi mengaktifkan pemindahan wang.
 
“Tidak lama kemudian, wakil bank yang dipercayai sindiket sama telah menghubungi mangsa mengatakan mereka akan membawa wang sebanyak USD250,000 ke Malaysia untuk diserahkan kepada gadis tersebut,” katanya.
 
Kok Liang berkata, mangsa turut diarahkan untuk membuat pelbagai bayaran dan juga telah berjumpa dengan ejen bank antarabangsa tersebut sebelum menyerahkan wang tunai sebanyak RM53,600.
 
Menurutnya, sejal mula mengenali lelaki tersebut, mangsa telah menyerahkan sewang sebanyak RM72,850 dan pembayaran dibuat diantara 5 Januari hingga 26 Januari tahun ini.
 
Beliau berkata, setelah membuat pelbagai bayaran, mangsa belum menerima wang sebanyak USD250,000 (RM825,000) seperti yang dijanjikan suspek dan mula mensyaki sesuatu sebelum menyedari bahawa dia telah ditipu lelaki berkenaan.
 
“Mangsa kemaudiannya membuat satu laporan polis.
 
“Sehubungan itu, satu pasukan polis ditubuhkan sebelum suspek berjaya ditahan pada 31 Januari lalui sebuah hotel mewah di ibu negara sebelum dihadapkan ke mahkamah di bawah Seksyen 420 kanun Keseksaan kerana menipu,” katanya.

1 comment:

  1. padan muka kau, nakkan bf western konon, ambik kau. western jugak tu, he,he, banggalah tu dapat bf org western, rupa2nya negro western jugakkan

    ReplyDelete