Friday, March 23, 2012

awang hitam buka restoran

Warga Afrika tukar taktik buka restoran

KUALA LUMPUR 21 Mac - Warga Afrika yang memegang pas pelajar di negara ini dikesan telah menukar aktiviti mereka daripada jenayah penipuan dalam talian kepada bidang perniagaan restoran dengan menggunakan rakyat benua itu sebagai pekerjanya.

Kegiatan itu terbongkar selepas Jabatan Imigresen Selangor menyerbu tiga premis di Seri Kembangan, malam tadi.

Pegawai Penguat Kuasanya, Osman Montel berkata, serbuan pukul 11 malam itu dilakukan selepas pihaknya menerima aduan daripada orang ramai.

Menurutnya, hasil pemeriksaan seramai 28 warga Afrika, termasuk wanita ditahan kerana tidak memiliki permit untuk bekerja di negara ini, sebaliknya hanya memiliki pas pelajar.

"Mereka mendakwa sebagai pelajar di beberapa kolej swasta di Serdang dan Cyberjaya, namun kesahihan dakwaan mereka akan disiasat," katanya kepada pemberita di lokasi serbuan.

Osman menambah, tiada kejadian yang tidak diingini berlaku ketika serbuan berkenaan walaupun terdapat segelintir daripada warga Afrika itu yang cuba mempertikaikan serbuan tersebut.

Katanya, kesemua warga Afrika terbabit dibawa ke Pejabat Imigresen Selangor untuk urusan dokumentasi sebelum dihantar ke kem tahanan.

No comments:

Post a Comment