Saturday, December 25, 2010

Layanan

KESAL LAYANAN POLIS

PADA 18 Disember lalu, kira-kira pukul 10 malam, saya bersama anak lelaki berumur tujuh tahun keluar ke pekan Jitra dengan menaiki motosikal untuk membeli barang keperluan.

Dalam perjalanan pulang, kami telah ditahan dalam sekatan jalan raya oleh pegawai polis di hadapan Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mahawangsa. Saya telah menyerahkan kad pengenalan kepada pihak polis untuk diperiksa. Hairan juga, kenapa lesen dan cukai jalan tidak diperiksa. Hampir 10 hingga 15 minit saya menunggu di situ dan saya nampak segala butiran peribadi saya disalin pada sehelai kertas A4, selain nombor pendaftaran motosikal saya turut dicatatkan. Selesai mengambil butiran peribadi dan ketika mengembalikan kad pengenalan kepada saya, saya bertanya untuk apa maklumat itu diambil. Saya terkejut dengan jawapan yang diberi iaitu, “Kami ambil maklumat IC encik, mungkin encik ada terlibat dengan jenayah sebelum ini.” Nasib baik saya masih mampu mengawal emosi dan menahan sabar terhadap jawapan yang menjatuhkan maruah saya. Saya ingin bertanya, apakah kuasa yang dimiliki oleh pegawai polis tersebut sehingga sesuka hati melabelkan seseorang itu terlibat dalam jenayah dengan hanya berpandukan maklumat diri yang diambil daripada kad pengenalan?

Mungkin aduan saya ini bukan masalah utama negara tetapi sekadar menegur untuk kebaikan bersama.

No comments:

Post a Comment