Thursday, December 16, 2010

Xmesra Pengguna

Tribunal Pengguna tak mesra pengguna

SAYA ingin melahirkan rasa tidak puas hati dengan khidmat Tribunal Pengguna Kuantan, Pahang. Ini kerana pada bulan November baru-baru ini saya ada memfailkan tuntutan ke atas sebuah syarikat menjual komputer kerana note book yang dibeli telah ditukar komponen dalamannya hingga menyebabkan kerosakan dan kehilangan segala fail kerja serta peribadi selama 10 tahun.

Lebih malang lagi jaminan pekilang terbatal dan mereka enggan menggantikan hard disk yang rosak kerana ia bukan yang asal. Sehubungan itu saya membuat tuntutan kerugian dan meminta mereka bertanggungjawab.

Saya telah kemukan bukti resit/invois pembelian dan memberi hujah bahawa komputer tersebut tidak pernah dibuka sebelumnya oleh mana-mana pihak selain penjual atau pihak yang menyediakan khidmat servis jaminan untuk mengelakkan jaminan terbatal.

Saya juga telah mengemukakan bukti menafikan dakwaan penjual yang komputer tersebut telah dibuka oleh pihak lain sehingga pelekat jaminan koyak. Setelah diperiksa dengan teliti didapati tiada pelekat jaminan diletakkan oleh pihak penjual semenjak saya mula menerima note book tersebut (ia menunjukkan pihak penjual telah membuka dan menukarkan komponen dalaman) dan saya pamerkan kepada Tribunal Pengguna.

Saya juga telah memberi penjelasan kepada Presiden Mahkamah Tribunal Pengguna (seorang wanita) bahawa komponen dalaman note book tidak boleh diperiksa dengan terperinci berbanding komputer PC kerana jika dibuka pelekat jaminannya akan koyak dan terbatal jaminannya.

Malangnya segala hujah saya ditolak mentah-mentah sebaliknya segala hujah pihak penjual telah diterima bulat-bulat walaupun hujah mereka sengaja dibuat-buat. Keputusan yang dibuat oleh Tribunal Pengguna sangat lemah dan tidak berwibawa.

Saya juga seolah-olah dicabar oleh kakitangan tribunal agar membawanya ke Mahkamah Tinggi sekiranya tidak berpuas hati. Saya rasakan macam ada sesuatu yang tidak kena sehingga Tribunal Pengguna ini menjadi tidak mesra pengguna dan tidak mustahil ia akan menjadi 'Tribunal Tidak Berguna' kepada pengguna yang tertindas.

Sehubungan itu saya sarankan agar agensi-agensi kerajaan seperti SPRM atau sebagainya datang membuat tinjauan tertentu ke atas Tribunal Pengguna bagi memastikan ia benar-benar adil dan berguna kepada rakyat yang menuntut hak mereka.

PENUNTUT KEADILAN

Kuantan, Pahang

No comments:

Post a Comment