Sunday, December 19, 2010

Mencuri Berpadah

Padah bertengkar
Oleh AHMAD OTHMAN
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

KOTA TINGGI: Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Begitulah nasib empat pakar curi kereta yang diberkas polis akibat tindakan mereka bertengkar sesama sendiri berhubung urusan jual beli sebuah kereta jenis Perodua Myvi di Felda Lok Heng, di sini, awal pagi kelmarin.

Susulan penangkapan itu, polis berjaya menemui semula tiga lagi kereta termasuk Hyundai Sonata, Toyota Lexus dan Mercedes Benz yang dilaporkan hilang di sekitar Felda Lok Heng Barat, di sini, baru-baru ini.


Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Deputi Superintendan Muhammad Shamsuddin berkata, semua suspek berusia dalam lingkungan 20-an dan 40-an itu ditahan selepas berlaku pertengkaran antara mereka dalam kejadian jam 3 pagi.

“Sebuah unit peronda (MPV) diarahkan ke tempat kejadian selepas menerima laporan berhubung sekumpulan empat lelaki bertengkar di tepi jalan hingga menimbulkan gangguan penduduk di Felda Lok Heng.


“Polis kemudian menjalankan pemeriksaan terhadap kereta terbabit, bagaimanapun semakan terhadap cukai jalan dan nombor pendaftarannya mendapati kereta berkenaan dilaporkan hilang pada 15 November lalu di kawasan Kolej Komuniti Bandar Penawar, di sini,” katanya.


Shamsuddin berkata, polis terpaksa menahan keempat-empat lelaki terbabit dan hasil siasatan lanjut, seorang daripada empat suspek kemudiannya membawa polis ke sebuah lokasi di Felda Lok Heng Barat di mana tiga lagi kereta yang turut dilaporkan hilang berjaya ditemui.

“Pada mulanya, lelaki terbabit mengaku tiga kereta itu adalah miliknya namun kecekapan polis berjaya menghidu taktik lelaki terbabit apabila nombor pendaftaran kereta itu tidak sama dengan nombor casisnya.


“Semua suspek kini direman sehingga 20 Disember ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan kerana memiliki kenderaan curi dan Seksyen 29 (1) Undang-Undang Kecil 1955 kerana gagal memberi keterangan mengenai barangan yang dimiliki,” katanya.

Click Here

Justeru, beliau meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat supaya menghubungi mana-mana balai polis berhampiran.

No comments:

Post a Comment