Wednesday, January 12, 2011

Rezeki Musim Tengkujuh


REZEKI ADIK-BERADIK


MOHD. Alwi Yaacob dan kakaknya, Siti Aminah menunjukkan ikan sungai yang dijualnya di tepi jalan raya Pasir Mas - Rantau Panjang, berdekatan Kampung Gual Periok, Pasir Mas, semalam.

BANJIR besar yang melanda beberapa kawasan di daerah Rantau Panjang dan Pasir Mas sejak seminggu lalu turut melimpahkan rezeki kepada segelintir penduduk.

Ini kerana, bencana alam itu membawa bersama ikan air tawar seperti haruan, keli, tembakan, anak lebek, terbo dan peras. Kehadiran ikan-ikan tersebut tidak dilepaskan oleh penduduk sehingga ada yang memasang jala dan pukat di kawasan ladang dan tepi jalan.

Menurut Mohd. Alwi Yaacob, 16, kedatangan banjir turut membawa rezeki untuk mereka sekeluarga apabila bapanya, Yaacob Mohamad, 50, berjaya menangkap lebih 20 kilogram ikan sehari untuk dijual kepada orang ramai.

"Ayah saya menangkap ikan tersebut di kawasan ladang kelapa sawit berhampiran rumah di Kampung Padang Licin, Gual Periok yang dinaiki air sedalam hampir semeter dengan menggunakan pukat," katanya.Tambah Mohd. Alwi, antara ikan air yang berjaya ditangkap adalah jenis jelebek, terbo dan peras yang kemudiannya dijual pada harga antara RM3 hingga RM7 sekilogram.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment