Monday, March 14, 2011

Tong Gas Melayang

Penduduk gempar tong gas seberat 60 kg melayang

MELAKA 13 Mac - Penduduk sekitar Kawasan Perindustrian Tangga Batu di sini gempar apabila sebuah tong gas silinder seberat 60 kilogram tiba-tiba melayang memasuki sebuah kilang lama mengeluarkan pakaian, petang semalam.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 5.30 petang apabila tiga daripada lima tong gas yang disimpan dalam sebuah stor sebuah kilang pengeluar gas ammonia mengalami kebocoran.

Bagaimanapun, tiada kehilangan nyawa atau kecederaan berlaku dalam kejadian tersebut.

Timbalan Penguasa Ibu Pejabat Bomba dan Penyelamat negeri, Kamaruzaman Md. Din berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan mengenai insiden itu pukul 7.20 malam dan tiba di tempat kejadian 10 minit kemudian.

Menurutnya, sebaik sahaja tiba di tempat kejadian, pihaknya mendapati tiga tong gas mengandungi ammonia mengalami kebocoran, manakala dua tong lagi sudah tercampak dengan salah sebuah daripadanya memasuki kawasan kilang berhampiran.

"Sebuah lagi tong gas tercampak kira-kira 100 meter dalam kawasan kilang yang sama. Kita percaya dua tong gas itu melayang disebabkan impak daripada tiga tong gas yang mengalami kebocoran dalam kejadian itu," katanya ketika ditemui di tempat kejadian malam tadi.

Menurut Kamaruzaman, semua pihak bernasib baik kerana dua tong gas yang tercampak tidak menjunam, sebaliknya jatuh dalam keadaan menegak.

Katanya, jika dua tong gas tersebut jatuh menjunam dikhuatiri menyebabkan ia meletup dan akhirnya mengeluarkan gas ammonia yang menyebabkan masalah pernafasan.

"Mujurlah pada waktu kejadian tiada kakitangan atau orang awam berada dekat dengan kawasan terbabit terutama ketika dua tong gas berkenaan tercampak.

"Kita percaya tiga tong gas yang bocor telah mengalami kerosakan sebelum ini, mungkin berlaku ketika kerja-kerja pemunggahan dijalankan dan pekerja kilang tidak menyedari masalah itu," katanya.

Jelasnya, bomba mengambil masa sejam untuk menyembur air di udara dalam kawasan kilang bagi membebaskan gas ammonia ekoran kebocoran tiga tong gas berkenaan.

Menurutnya, seramai 35 anggota dan lima jentera termasuk satu Pasukan Menangani Bencana Bahan Kimia (Hazmat) Negeri Sembilan dikejarkan ke tempat kejadian bagi mengawal kebocoran gas yang berlaku.

Menurut Kamaruzaman, pihaknya mengambil masa kira-kira dua jam bagi mengawal penyebaran gas ammonia tersebut.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Solok Pantai Kundur, Omar Wahab mendakwa, kilang tersebut sering mengeluarkan bau gas ammonia sehingga menjejaskan kesihatan penduduk.

Menurut Omar, pihaknya mengesyaki operasi kilang terbabit tidak mematuhi ciri-ciri keselamatan yang ditetapkan pihak berkuasa sehingga menyebabkan kebocoran gas berlaku.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment