Friday, April 1, 2011

Bengkel Kena Bayar

Bengkel kereta diarah bayar RM20,000 kerana menipu

TERANIAYA! Sudahlah 'diketuk' oleh pemilik bengkel, komponen kereta pula dijual sebagai alat ganti kepada pihak ketiga.

Kereta jenis Audi A4 yang dihantar untuk dibaiki pada Januari 2008 itu sehingga hari ini masih tersadai sehingga pemiliknya, Looi Kar Min, 42, mengambil keputusan mengemukakan tuntutan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), Ipoh, Perak baru-baru ini.

Justeru, Presiden TTPM, Mohd. Nasrim Mohd. Salleh mengarahkan bengkel tersebut, Ipoh New Technics Auto Service Sdn. Bhd. membayar RM20,000 kepada Kar Min membabitkan RM16,000 bagi nilai kereta dan RM4,000 untuk kos baik pulih kereta yang telah dibayar oleh penuntut.

Beliau memutuskan demikian selepas mendapati pemilik bengkel itu menipu TTPM semasa prosiding apabila mendakwa kereta tersebut sebenarnya sudah siap dan boleh diambil oleh Kar Min, sedangkan kenderaan itu sebenarnya masih tersadai dan keadaannya begitu teruk.

Ia dimaklumkan sendiri oleh Kar Min yang pergi melihat keadaan kereta tersebut selepas diberikan masa selama sejam oleh TTPM untuk mengambil kereta itu dan menyelesaikan baki hutangnya dengan bengkel berkenaan.

Ketika ditemui di pekarangan TTPM, Kar Min memberitahu, dia menghantar kereta itu ke bengkel tersebut untuk dibaiki pada Januari 2008 selepas enjin kereta tidak boleh dihidupkan.

Namun, selepas kerosakan itu dibaiki, timbul pula kerosakan demi kerosakan termasuk pada penyerap hentakan dan kotak gear sehingga kosnya mencecah RM8,000 yang tidak mampu dibayar oleh Kar Min.

''Pada 26 Oktober 2010, saya menghubungi pemilik bengkel dan dia bersetuju untuk membaiki kereta itu dalam masa tiga minggu selepas Tahun Baru Cina dengan bayaran RM8,000.

''Dia juga berjanji untuk menggantikan semula alat-alat ganti yang telah dijual itu dengan alat ganti baru selepas saya membayar wang pendahuluan sebanyak RM4,000. Bakinya akan dibayar selepas kereta itu siap,'' katanya.

Menurut Kar Min, selepas tiga minggu, kereta itu tidak juga siap dan pemilik bengkel asyik melanjutkan masa membaiki kereta itu dengan alasan terlalu sibuk.

''Semasa pergi tengok kereta, saya mendapati enjinnya tidak boleh dihidupkan, cermin pecah dan tayar pancit.

''Dia juga menggantikan komponen kereta dengan alat ganti terpakai dengan alasan komponen baru terlalu mahal,'' katanya.
TAJUK-TAJUK BE

No comments:

Post a Comment