Wednesday, May 11, 2011

Ketuk Pintu Dan Samun

2 penyamun guna taktik ketuk pintu rumah diberkas

Amiruddin Jamaluddin (tengah) menunjukkan senjata dan barangan lain yang dirampas daripada dua penyamun, di Balai Polis Pandan Indah, Ampang, semalam.

AMPANG 10 Mei - Polis menumpaskan kegiatan samun yang menggunakan taktik 'mengetuk pintu rumah' dengan tertangkapnya dua suspek di Taman Muda, di sini hari ini.

Kedua-dua suspek ditahan dalam satu sekatan jalan raya, iaitu sejam selepas mereka menyamun sebuah rumah di kawasan itu pukul 11.45 pagi.

Dalam kejadian itu, suspek yang menaiki sebuah motosikal Yamaha mengetuk pintu rumah mangsa dan berpura-pura menanyakan sesuatu sebelum mengeluarkan parang dan pisau lalu menyamun.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin berkata, kedua-duanya bagaimanapun ditahan anggota yang membuat sekatan jalan raya di taman berkenaan.

"Ketika ditahan, penunggang motosikal itu cuba merempuh sekatan polis manakala pembonceng cuba melompat," katanya pada sidang akhbar di Balai Polis Pandan Indah di sini hari ini.

Difahamkan, ketika melakukan jenayah itu, kedua-dua suspek tidak memakai topeng muka.

Tambah Amiruddin, hasil pemeriksaan, kedua-dua suspek tidak membawa bersama kad pengenalan dan pemeriksaan menemui dua bilah parang serta pisau pemotong daging yang masing-masing diselitkan di pinggang.

Katanya, pihaknya turut menemui beberapa barang yang dipercayai disamun seperti telefon bimbit dan dompet milik mangsa.

"Hasil soal siasat mendapati kedua-dua mereka mempunyai sekurang-kurangnya 20 rekod jenayah lampau berkaitan jenayah dadah dan samun," katanya.

Beliau berkata, kedua-dua suspek kini ditahan reman bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 395 dan 397 Kanun Keseksaan.

No comments:

Post a Comment