Thursday, May 12, 2011

Masalah Penternak Patin


Rugi ratusan ribu ringgit

TEMERLOH – Lebih 100 pengusaha ikan sangkar di daerah ini mengalami kerugian sebanyak ratusan ribu ringgit sejak setahun lalu berikutan kehadiran memerang yang memakan ternakan ikan mereka.

Kebanyakan pengusaha mengalami penyusutan hasil sehingga 20 peratus untuk setiap sangkar berikutan ancaman memerang yang semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

Seorang pengusaha, Nor Sirat Abd Aziz, 33, berkata, sejak setahun lalu, dia mengalami kerugian mencecah RM200,000 apabila ternakan ikan patin sangkar miliknya menjadi mangsa haiwan itu.

Menurutnya, kerugian ditaksirkan itu tidak termasuk makanan ikan dan tempoh masa yang diambil untuk pengeluaran hasil sekurang-kurangnya enam bulan.

“Haiwan itu terlalu banyak sejak kebelakangan ini memandangkan terdapat banyak sumber makanan di kawasan ini. Ia semakin bertambah dan bersarang di beberapa kawasan tebing sungai termasuk di Pulau Temerloh dan kini jumlahnya lebih 30 ekor.

“Memerang akan datang menyerang ikan sangkar tidak kira waktu secara berkumpulan,” katanya.

Nor Sirat berkata, apabila sangkar dimasuki memerang, tumbesaran ikan akan terbantut, cacat dan akhirnya mati.

Menurutnya, tidak ramai pengusaha mampu bertahan apabila haiwan itu menyerang ikan sangkar hingga mengakibatkan pengusaha mula ‘gulung tikar’ daripada menanggung kerugian.

Sementara itu, seorang lagi pengusaha, Ridzuan Harun, 28, berkata, dia pernah terserempak dengan sekumpulan 20 memerang yang memasuki sangkar ikannya.

Menurutnya, akibat serangan itu, lebih 100 ikan patin mati dan beribu lagi terbantut tumbesaran mengakibatkan dia mengalami kerugian beribu ringgit.

“Ia adalah ancaman paling ditakuti pengusaha selain kejadian curi hasil ikan sangkar yang berlaku beberapa bulan lalu. Apabila kes curi tidak berlaku, timbul pula masalah memerang menyebabkan kerugian besar kepada penternak ikan sangkar,” katanya.

Oleh itu, Ridzuan menggesa supaya pihak berkaitan menyelesaikan permasalahan dihadapi penternak itu segera berikutan mereka semakin mengalami kerugian sejak kebelakangan ini.

No comments:

Post a Comment