Wednesday, May 11, 2011

Telefon Rosak 10 Kali

Telefon dalam jaminan rosak lebih 10 kali

BELI tidak sampai setahun, telefon bimbit sudah rosak lebih 10 kali. Itulah masalah yang dihadapi seorang warga emas sehingga memaksa dia berulang alik dari rumahnya ke kedai menjual telefon bimbit semata-mata mahu membaikinya.

Bertambah malang, apabila pihak kedai berkenaan pula cuba melepaskan tanggungjawab untuk menanggung kerosakan tersebut kepada pengeluar telefon bimbit walaupun tempoh jaminan selama setahun masih sah.

Tidak berpuas hati dengan tindakan penjual telefon bimbit terbabit, warga emas itu, Amir Embon, 63, mengemukakan tuntutan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di bandar Melaka.

Presiden TTPM, Siti Naaishah Hambali yang mendengar kes itu berkata, pihak penjual iaitu C-Mobile Sdn. Bhd. tidak seharusnya meminta pembeli berurusan dengan syarikat pengeluar telefon bimbit berkenaan.

"Jika sudah 10 kali telefon bimbit yang pihak kamu jual itu rosak sepanjang tempoh setahun pasti ada yang tidak kena dengannya," jelas Siti Naaishah pada tuntutan kes tersebut baru-baru ini.

Menurut beliau, apa yang dilakukan Amir sebagai pihak penuntut adalah tepat kerana tuntutan tersebut adalah antara pembeli dan penjual.

Tambahnya, syarikat terbabit sebagai pihak penentang tidak sepatutnya meminta penuntut mendapatkan ganti rugi daripada syarikat pengeluar kerana penuntut berurusan dengan pihak penentang.

"Sebagai penjual kamu sepatutnya tahu mengenai hal ini, dan kamu juga mempunyai hak membuat tuntutan kepada syarikat pengeluar," tegasnya.

Sehubungan itu, Siti Naaishah mengarahkan C-Mobile menggantikan telefon bimbit Nokia N97 berharga RM1,826 yang dibeli Amir dalam tempoh 14 hari selepas perintah itu dikeluarkan.

Sementara itu, Amir ketika ditemui memberitahu, dia membeli telefon bimbit berkenaan pada 20 November 2009 dan mengalami kerosakan seperti sukar membuat panggilan dalam tempoh dua bulan pertama.

"Lebih teruk dalam tempoh setahun, sudah lebih 10 kali telefon bimbit berkenaan rosak sehingga memaksa saya berulang alik dari rumah di Ayer Molek ke bandar Melaka untuk membaikinya," katanya.

No comments:

Post a Comment