Wednesday, May 4, 2011

Mahu Pulang


'Tolonglah bawa anak saya pulang'

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my


Azmi Sulaiman dan isterinya, Pahzin Fatimah Mohd. Noor menunjukkan gambar Azhlina yang didakwa dilarikan seorang pemuda ke Kalimantan Timur, Indonesia di rumahnya Kampung Bukit Tiu, Machang, semalam. - UTUSAN/YATIMIN ABDULLAH

MACHANG 3 Mei - Seorang bapa merayu agar pihak berkuasa membantu membawa pulang anak perempuan sulungnya, Azhlina Azmi, 23, yang dilarikan oleh seorang pemuda dari Lombok, Indonesia dikenali sebagai Salleh sejak tiga tahun lalu.

Menurut Azmi Sulaiman, 50, dia dan ahli keluarga sangat berharap Azhlina dapat dibawa pulang kerana mereka amat merinduinya.

"Sudah lama kami merinduinya, saya sudah tidak tahan menanggung derita, tolonglah bawa anak saya pulang. Kami tidak mampu, jadi kami berharap ada pihak yang sudi kerana dia juga ingin pulang," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, hari ini.

Azmi memberitahu, anak sulung daripada enam beradik itu dipercayai mengikut Salleh yang pernah bekerja di sebuah kilang papan di Padang Tengku, Pahang, sementara anaknya itu bekerja sebagai akauntan di kilang yang sama.

Menurutnya, mereka yang sebelum ini menetap di Pahang, telah berpindah ke Kampung Bukit Tiu dekat sini, sementara Azhlina mengambil keputusan untuk terus bekerja di sana.

"Kali terakhir kami berjumpa dengan Lina (Azlina) semasa dia pulang ke kampung pada 21 Februari 2008 sempena cuti Tahun Baru Cina.

"Selepas tiga bulan kehilangannya, anak lelaki saya, Azizul Hafiz, 22, menerima panggilan telefon daripada Lina yang memberitahu dia berada di Indonesia dan sudah berkahwin tetapi tidak mengingati bagaimana dia ke sana dan di mana dia berkahwin," katanya.

Azmi berkata, Azhlina turut memberitahu dia berada di rumah kongsi di kawasan Desa Kebun Agung Rantau Pulung, Balik Papan, Kalimantan Timur, Indonesia bersama suaminya yang bekerja di sebuah ladang kelapa sawit dengan pendapatan kira-kira RM15 sehari.

Jelasnya, Azhlina kerap menelefon dan merintih mengenai kehidupannya di sana yang begitu daif selain merayu supaya dia dapat dibawa pulang.

"Dia sudah mempunyai anak dan bekerja sebagai pengasuh kanak-kanak untuk membantu suami. Dia terlalu ingin pulang tetapi tidak mampu. Kehidupan mereka sekeluarga sangat miskin kerana pendapatan yang diperolehi hanya cukup untuk menampung hidup setiap bulan," ujarnya.

No comments:

Post a Comment