Tuesday, October 12, 2010

Bukan Semua Suka Gay


Puak anti-gay bertempur dengan polis Serbia



BELGRADE 11 Okt. - Lebih 140 cedera manakala 200 lagi ditahan selepas polis antirusuhan Serbia bertempur dengan penyokong kumpulan berhaluan kanan yang melontarkan beberapa bom koktel Molotov ke arah satu perarakan aktivis yang menyokong perkahwinan homoseksual di pusat bandar ini semalam, kata satu kenyataan.

Beberapa penunjuk perasaan yang membantah perarakan anjuran kumpulan homoseksual itu cuba memecah masuk kepungan yang dilakukan oleh beribu-ribu anggota polis.

Keadaan menjadi tidak terkawal apabila penunjuk perasaan mula membakar beberapa buah kenderaan serta merosakkan kemudahan awam selain merampas barang di kedai-kedai yang terdapat di lokasi perbarisan itu.

Selain itu, penunjuk perasaan anti homoseksual tersebut turut melontar bom koktel Molotov di ibu pejabat Parti Demokratik hingga menyebabkan garaj di bangunan tersebut terbakar.

Sebuah bangunan stesen televisyen tempatan serta pejabat sebuah lagi parti politik turut diserang menyebabkan banyak tingkap pecah kerana dilontar batu.

Penunjuk perasaan yang melaungkan kata-kata 'hapuskan homoseksual' memecah masuk kepungan polis serta turut membaling batu, botol serta bom buatan sendiri ke arah pasukan keselamatan yang bertugas.

Polis bertindak balas dengan melepaskan gas pemedih mata untuk meleraikan rusuhan berkenaan.

Menteri Dalam Negeri Serbia, Ivica Dacic berkata pihaknya menganggarkan penunjuk perasaan berjumlah 6,000 orang manakala anggota polis pula seramai 5,600 dan beliau turut memuji cara pasukan keselamatan menyelesaikan rusuhan itu tanpa perlu melakukan sebarang pertumpahan darah.

Perarakan yang dianjurkan oleh kumpulan homoseksual itu merupakan ujian baru kepada kerajaan Serbia yang telah berjanji untuk melindungi hak asasi manusia untuk menyertai Kesatuan Eropah (EU).

Kumpulan berhaluan kanan tidak bersetuju dengan sebarang hubungan homoseksual dengan mendakwa ia bertentangan dengan ajaran agama. - AP

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment