Monday, November 29, 2010

Resit


sanggup pungut tiket

Oleh AMIRAH AMALY SYAFAAT
Foto SHAHRIL AZMAN ZAIN

Muhammad Zamir Ahmad Termizi

TAG harga baju, resit pembelian, kad nama, slip bank, tiket wayang, tiket taman tema, tiket bas atau apa sahaja kertas yang bertanda jenama tertentu memenuhi balang khas milik anak muda itu.

Biar pun beratus kali Muhammad Zamir Ahmad Termizi dimarahi ibu, Noor Azhikien Ismail agar membuang semua sampah sarap itu, namun Muhammad Zamir Ahmad Termizi enggan berbuat demikian.

Bagi anak muda yang dikenali sebagai Amir Jeff atau AJ, helaian kertas yang mengisi beberapa balang dan juga laci di biliknya adalah ‘harta karun’ yang tidak ternilai biar pun bagi ibunya semak mata memandang. benar-benar menyemakkan mata ibu tatkala mengemas ruangan tidur anak ketiga dari lapan beradik itu.

Macam-macam helah anak ketiga daripada lapan beradik itu supaya himpunan kertas kesayangannya itu tidak diungkit oleh ibunya.

‘‘Saya akan membingkaikan resit atau tag yang cantik, mahal dan benar-benar mempunyai sentimen. Ada juga yang saya tampal di dinding bilik untuk memudahkan sesiapa saja melihatnya,’’ kata anak muda itu.

Bekas pelajar Sekolah Menengah Teknik Seri Manjung, Perak pada tahun 2007 itu memberitahu dia paling banyak mengumpul tiket bas Transnasional kerana kerap berulang-alik dari kampung halamannya di Lumut ke Kuala Lumpur.

Sehingga hari ini, terdapat lebih kurang 66 keping tiket bas berkenaan dalam simpanannya selain puluhan tiket bas ‘hijau’ yang dinaiki semasa menuntut di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Manjung, Perak sekitar 2005.

Bas itu satu-satunya pengangkutan awam paling murah dan diminati pelajar sepertinya.

Dorongan minat menyebabkan AJ sanggup mengutip tiket yang ditinggalkan oleh penumpang di dalam bas. Begitu juga dengan tiket wayang atau invois pembelian, pasti dia akan mengambilnya secara senyap-senyap.

Mengulas tentang kepuasan AJ menjadi ‘pengutip sampah’, lelaki yang tidak lekang dengan senyuman itu berkata, setiap kertas mempunyai peristiwa tersendiri. Ia juga dijadikan sebagai bahan bukti bahawa dia pernah melawat ke satu-satu tempat.

Bahkan, masa lapang AJ sering diisi dengan membelek khazanah miliknya sambil mengimbas kembali kenangan di sebalik setiap kepingan kertas tersebut.

No comments:

Post a Comment