Saturday, November 20, 2010

Tikus Punya Kerja

SAUDAGAR TIKUS DI SHAH ALAM

KAMI warga Seksyen 16 Shah Alam berasa agak bimbang dengan kehadiran saudagar tikus yang semakin berleluasa. Saiznya hampir menyamai seekor kucing dan apa yang paling menakutkan penghuni-penghuni di sini, bilangannya semakin hari semakin bertambah.

Tikus-tikus ini juga telah membuat lubang-lubang di tanah berbukit berhampiran rumah sampah untuk dijadikan tempat persembunyiannya di siang hari dan di waktu malamnya pula keluar mencari makan dengan menjahanamkan kenderaan penghuni-penghuni di sini yang meletakkan kenderaan masing-masing di tepi bangunan flat ini. Saudagar tikus ini mula menggigit wayar dalaman kenderaan membuatkan kenderaan kami tidak dapat berfungsi dengan baik. Hampir setiap bulan kami terpaksa menghantar kereta kami ke bengkel untuk diperbaiki.

Mana boleh tahan dan penduduk di sini telah puas membuat bermacam cara bagi mencegah saudagar tikus ini dengan memasang perangkap serta menabur racun tikus namun usaha kami kurang berkesan seolah-olah makhluk ini lebih bijak daripada manusia.

Dengan ini kami berharap sangat-sangat jasa baik serta budi bicara pihak berkuasa Majlis Bandaraya Sahah Alam (MBSA) serta wakil rakyat turun padang bersama membuat operasi membasmi saudagar tikus ini daripada terus berleluasa.

KACIP PATIMAH

Shah Alam

No comments:

Post a Comment