Thursday, November 4, 2010

Sembelit Boleh Mati

Lelaki Iran telan syabu maut sembelit

Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMED
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 3 Nov. - Tindakan seorang lelaki warga Iran, dipercayai anggota sindiket dadah antarabangsa, menelan ketulan syabu membawa padah apabila dia maut kerana sembelit.

Kejadian berlaku ketika suspek dan dua rakannya yang menginap di sebuah hotel di Bukit Bintang di sini, Jumaat lalu, tiba-tiba mengadu sakit perut sebelum meninggal dunia.

Dia yang berusia 34 tahun kemudian dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk dibedah siasat dan pihak hospital menemui dua ketulan mencurigakan di dalam perutnya.

Hasil siasatan polis mendapati, ketulan seberat 19 gram itu adalah dadah jenis syabu yang ditelan mangsa bagi menyeludup masuk bahan terlarang itu ke negara ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Kang Chez Chiang berkata, hasil bedah siasat bagaimanapun mendapati mangsa mati kerana sembelit.

"Kematian lelaki terbabit bukan berpunca daripada dadah yang ditelan kerana ketulan tersebut tidak pecah ketika pemeriksaan.

"Berikutan itu, polis menahan dua rakannya yang berusia 34 dan 35 tahun kerana bersubahat mengedar dadah bersama mangsa," katanya di sini hari ini.

Beliau menambah, polis percaya mangsa menelan lebih daripada dua ketulan dadah.

"Kita (polis) mengesyaki mangsa telah mengeluarkan sejumlah ketulan syabu yang lain sejurus tiba di negara ini dan ketika menginap di hotel tersebut.

"Sekarang kita sedang menyiasat kepada siapa dadah itu diedarkan termasuk penglibatan dua suspek berkenaan dengan sindiket pengedaran dadah lain," ujarnya.

No comments:

Post a Comment