Tuesday, November 2, 2010

Sawa Wei


JPAM tangkap ular sawa sepanjang lima meter


Mohd. Alfian A. Jabar (dua dari kiri) bersama anggota JPAM memegang ular sawa batik sepanjang lima meter dan seberat 50 kilogram yang ditangkap di Kampung Bukit Rang, Pulau Tawar, Jerantut, kelmarin.

JERANTUT 1 Nov. - Anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) di sini berjaya menangkap seekor ular sawa batik sepanjang lima meter di Kampung Bukit Rang, Pulau Tawar di sini.

Pegawai JPAM Jerantut, Mohd. Alfian A. Jabar berkata, pihaknya menerima aduan penduduk mengenai reptilia itu yang mencari makanan pada waktu malam dan petang sehingga banyak ayam milik penternak di kampung itu hilang.

Menurutnya, seramai empat anggota JPAM dan penduduk berjaya menangkap ular sawa batik seberat 50 kilogram ketika memasuki reban dan menelan seekor ayam di kampung berkenaan petang semalam.

''Hasil laporan diterima, anggota JPAM bergegas ke tempat kejadian dan berjaya menangkap ular sawa sepanjang lima meter yang memasuki reban ayam milik seorang penduduk kampung dan menelan seekor ayam," katanya kepada pemberita di Bukit Rang di sini semalam.

Menurutnya, ular sawa yang ditangkap itu akan diserahkan kepada Jabatan Pelindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan).

Selain itu, Mohd. Alfian berkata, JPAM juga banyak menerima laporan aduan gangguan haiwan berbahaya yang dipercayai berkeliaran mencari makanan di kawasan kampung berikutan habitat binatang berkenaan diteroka untuk pembangunan pertanian dan perumahan.

''Jika terdapat gangguan binatang berkenaan, penduduk tidak perlu bertindak sendirian sebaliknya menghubungi JPAM untuk mendapatkan bantuan," katanya.

No comments:

Post a Comment